Dan Panas: "Jag kommer att gråta"

2018-08-07 13:09  
Discovery Networks kommunikationsdirektör, Dan Panas, lämnar företaget efter 11 år. Foto: Discovery Networks

Discovery Networks outtröttliga kommunikationsdirektör lämna skutan efter elva år, tre vd:ar, fem distributionskonflikter, ett OS, och inte minst: 22 tv-säsonger i hård konkurrens med de andra tv-husen: "Jag har fått använda hela min arsenal under de här åren", säger Dan Panas till Dagens Media.

När Dagens Media ringer upp Dan Panas, strax efter att nyheten om att Discovery Networks enträgne kommunikationsdirektör valt att hoppa av, har han just avslutat ett samtal med en branschkollega från Australien. I elva år har Dan Panas styrt och ställt på tv-huset på Rådmansgatan. Först som presschef, och sedan som kommunikationsdirektör.

– Det ringer härliga människor från överallt. Discovery är verkligen en en unik företagsvarelse, fylld av fantastiska människor, säger Dan Panas som gör en lång sommars sista semestervecka.

Agendan de närmaste veckorna är att slutföra överlämningen till sin biträdande, Daniel Lagerqvist, som tar över rodret som ny kommunikationsdirektör.

– Jag är otroligt stolt över att min biträdande tar över. Ingen chef vill vara den stora granen som inget växer under, jag känner en otrolig stolthet och trygghet i att det blir han.

Hur länge har du gått och ruvat på tanken om att sluta?

– Ett längre tag, om jag ska vara ärlig. För mig är det naturligt att ha sådana tankar, jag kräver mycket av mig själv i både engagemang och kreativitet. Att alltid presestera på topp har jag med mig sedan modersmjölken, säger Discoveryschefen, och lägger till att beslutet togs i så god tid att en solid kommunikations- och pr-plan inför hösten hunnit säkerställas.

Daniel Lagerqvist har varit operativ chef under sommaren, men rent formellt gör Dan Panas sin sista dag den 31 augusti.

– Jag är sentimental. Jag kommer att gråta, och jag kommer att krama om så många jag hinner, säger han om det kommande avskedet.

Dan Panas beskriver sina elva år i tv-huset som krävande, spännande och utvecklande.

– Jag har haft en fantastisk resa i den här världen, först som högexponerad presschef i sju år och sedan som kommunikationsdirektör i fyra år.

Dan Panas listar hur han under sin verksamhetstid hunnit med  bland annat både en amerikansk och en tysk ägare, tre olika vd:ar, fem olika företagsidentiteter (corporate rebrandings), fem öppna och dramatiska disttributionskonflikter, ett OS, integreringen av Eurosport och inte minst: 22 tv-säsonger i hård konkurrens med de andra tv-husen.

Han rabblar sin lista av erfarenheter välartikulerat och tydigt, så att varje ord ska uppfattas korrekt. På ett sätt som alla journalister som haft med honom att göra under åren som presschef eller kommunikationsdirektör, förmodligen skulle känna igen.

Dan Panas slutsats:

–Jag har fått använda hela min arsenal under de här åren och fått många fantastiska utmaningar som gjort att jag kunnat skapa ny verktyg och erfarenheter, men nu är jag nyfiken på ett nytt äventyr.

Vad har höjdpunkten varit för dig, under din tid på Discovery?

– Om man tittar på enskilda prestationer på teamnivå så är den mest genomgripande och suveräna nog planerandet och producerandet av OS i Pyeongchang i våras, säger han och fortsätter:

– Från all logistik, alla säkerhetsförberedelser och den krisscenario-analys, till de topprekryteringar vi gjorde inför sändningarna och den fantastiska produktionen för alla plattformsformat.

En annan sak som han nämner är Discovery Networks position.

– I år är vi Sveriges nästs största tv-hus digitalt och linjärt. För 11 år sedan var det en osannolik dröm, och glappet till Nent Group var enormt. Det har varit en helt otrolig resa.

Och vilken har varit den största utmaningen under dessa 11 år?

– Fem stora distributionskonflikter på kort tid har varit otroligt krävande och utmanande på alla nivåer, från kundtjänst och hela vägen upp till ledningskommunikation. För utomstående så tror jag att det är svårt att föreställa sig de stora insatser som krävs av alla team i en sådan konflikt, säger Dan Panas.

Discovery Networks har de senaste åren varit i konflikt med både Comhem/Boxer Telenor och Telia kring distributionen av tv-husets kanaler, Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery ID, Discovery Science och Discovery World.

Den senste konlikten utspelades inför öppen ridå i mediesverige – med ilskna utspel från båda sidor – mellan Com Hem/ Boxer och Discovery.

Så som han ser det så gick tittarna ur distributionsstriderna som de stora vinnarna. Konsumentera har lärt sig att ställa nya krav på distribution och innehåll, och alla inblandade har fått ett kvitto pa den maktförskjutning som skett inom branschen:

– I en digital, social och interaktiv ny värld så är det tittarna som sitter på makten. I dag är det affärsavgörande i de flesta branshen att lyssna på, lära känna och kunna sina användare – och att utveckla tjänster och innehåll utifrån den kunskapen, säger Dan Panas och fortsätter:

– Konsolideringarna mellan broadcasters och distributörer kan ses som ett försök att tillfredsställa konsumenternas nya efterfrågan, och jag tror att vi kommer att få se nya kollaborationer och innovativa lösningar som följd.

Vad sker efter livet som kommunikationschef på Discovery?

– Jag har förmånen att ha gott om tid att överväga min framtid och jag har fått en del förslag som jag kan komma att lyssnar vidare på. Jag har ett sinne öppet för spännande utmaningar.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt