Dan Panas: "Förvånad över den aggressiva tonen"

Dan Panas, presschef på Discovery Networks. Foto: Magnus Selander/Kanal 5

Discoverys presschef svarar på Com Hems ord efter den avslutade konflikten.

Com Hem/Boxer och Discovery kom överens efter en nästan två veckor lång avtalstvist och återigen visas Discoverys innehåll för distributörens kunder.

När Fredrik Hallstan, Com Hems presschef, pratade om den avslutade konflikten sammanfattade han den med att rikta en känga åt Discovery:

– Tyvärr hände det saker som vi inte i vår vildaste fantasi kunde tro skulle kunna hända i en förhandling mellan två stora företag, sa han då till Dagens Media.

Dan Panas, presschef på Discovery, förvånas över Fredrik Hallstans ord. 

– Jag är förvånad över den anklagade, bittersmakande analysen och den aggressiva tonen som Fredrik Hallstan visar prov på efter att vi nått ett nytt avtal – inte minst nu när fokus borde ligga på fortsatt samarbete. Vi på Discovery är glada att ha nått bra avtal för oss och för svensk innehållsindustri, och även för Com Hem. Vi är också glada för de stora vinnarnas skull, tittarna, som nu har fått tillbaka våra storsatsande kanaler. Vi har nu fått ett nytt avtal som tydligt visar att Com Hem sätter värde på vårt innehåll, precis som alla de andra distributörerna i Sverige gör.

Dan Panas hänvisar till ett uttalande i juli från Com Hems vd Anders Nilsson där han, med två månader kvar till deadline för förhandling, varnade företagets ägare och investerare för en stundande konflikt med Discovery. 

– Vi har sett att vissa broadcasters tenderar att behandla denna fråga lite annorlunda, i synnerhet Discovery. Vi har sett dem gå in på ett aggressivt sätt i Storbrittanien, med exempelvis Sky. Vi har sett dem i Sverige med Boxer, två gånger med Telia och en gång hos Telenor under de senaste åren. Det är den typ av det mest aggressiva beteendet från någon sändare. Vi förhandlar just nu med Discovery och jag skulle inte bli förvånad om vi hamnar i en situation där vi kommer att tvingas släcka ner så småningom, sa Anders Nilsson under telefonkonferensen.

Dan Panas:

– Com Hem skickade alltså ut en signal om att det var meningslöst att förhandla med oss redan två månader före deadline, men underlät, förmodligen medvetet, att ge samma information till sina nära två miljoner hushåll, motsvarande av 4,5 miljoner svenska tv-tittare. Trots att välrenommerade Morgan Stanley hade citerat vd-uttalandet i sina rapporter och trots att en ljudupptagning från mötet, där de ekonomiska intressena i form av ägare och investerare informerades, faktiskt ligger uppe på Com Hems egen hemsida. Men diskret placerad.

Com Hem menar att medieutspelen var en del av Discoverys strategi istället för att lösa det här runt förhandlingsbordet?

– Com Hems strategi ”att lösa det här runt förhandlingsbordet” tror jag att vi, Com Hems kunder och alla andra missade totalt när Com Hems vd Anders Nilsson valde att skriva ett öppet brev, på världens största sociala nätverk Facebook, till Discoverys vd Henriette Zeuchner i ett tidigt skede av konflikten.

Vad tycker ni om det nya avtalet? Finns det några detaljer att berätta om?

– Som sagt, vi är verkligen glada att nu ha ett bra avtal för oss och för svensk innehållsindustri, och även för Com Hem. Och vi är nöjda eftersom det här avtalet tydligt visar att Com Hem sätter värde på vårt innehåll, precis som alla andra distributörer i Sverige gör. Nu har vi fleråriga avtal med samtliga.

Publicerad 2017-09-18 11.54Uppdaterad 2017-09-18 14.29

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: