Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Dan Panas: "2017 var ett fantastiskt år"

Publicerad: 18 Januari 2018, 12:34
Uppdaterad: 18 Januari 2018, 13:09

Trots TV4:s dominans – Discovery Networks och MTG nöjda med tv-året 2017: "Vi visar att vi är i framkant digitalt", säger MTG:s presschef Susanne Nylén.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryMTG

Människor konsumerar rörlig bild mer än någonsin tidigare. Enligt MMS rapport "Rörliga bilder" såg den genomsnittlige svensken under hösten 2017 på rörlig bild under 4 timmar och 38 minuter.

Enligt siffrorna uppvisar TV4-Gruppen sin högsta andel någonsin men även Discovery Networks lyckades ökade det linjära tittandet. Upp från den andel på 10,5 till 10,8 under 2017. Discovery Networks ökade i fyra av sju målgrupper sett till andel, och minskade alltså i tre målgrupper.

Digitalt ökade den spenderade tiden för Discovery Networks också, från 15,4 till 20,6 miljoner timmar.

Det är en nöjd Dan Panas som kommenterar Discovery Networks siffror när Dagens Media ringer upp.

– 2017 var ett fantastiskt år av tillväxt för oss, både linjärt och digitalt. Som tv-hus såg vi starka ökningar i prime time, och i all day ökade vi också i flera betydande kommersiella målgrupper och låg i princip på par i 15-44 och 15-49. Det är också roligt att kunna konstatera att Kanal 5 var näst största kommersiella kanal i Sverige, så väl i 3-99 som i alla kommersiella målgrupper under året som gick, säger Dan Panas, kommunikationschef på Discovery Networks och fortsätter:

– Digitalt ökade vi med 34 procent under 2017 mätt i uppspelade timmar – den största ökningen av alla tv-hus under 2017. Efter ett 2017 med en härlig tillväxt digitalt och linjärt har vi fin fart in i 2018, där det som väntar närmast är de olympiska spelen i Sydkorea och ett pärlband av fantastiska svenska premiärer på våra kanaler.

Hur ser förväntningarna på siffrorna ut under 2018, med tanke på att ni har rättigheterna till OS?

– De olympiska spelen är en fantastisk rättighet, men att pricka in exakta siffror för 2018 redan nu blir spekulation. Vår ambition med OS är att ge ännu mer av spelen till fler människor på fler skärmar och plattformar än någonsin.

"Framkant digitalt"

För MTG visade det linjära tv-året 2017 röda siffror i samtliga målgrupper. Sett till befolkningen som helhet (A3+) backade leverantörens tittande från 15,7 till 13,2 under förra året. I den egna målgruppen, 15-49 år, tappade de i andel från 21,6 till 18,6. 

Däremot ökade tv-husets digitala tittande med 18 procent (en siffra som Viapaly inte är inräknad i).

Susanne Nylén, presschef på MTG: 

– Vi visar att vi är i framkant digitalt och fokuserar på det totala tittandet på alla plattformar. Vi kan konstatera att vi fortfarande är Sveriges näst största kommersiella mediehus i vår målgrupp 15-49 år. Och Viafree fortsätter att öka där Paradise Hotel är ett lysande exempel som var det mest sedda programmet online när det kommer till antalet starter bland alla kommersiella kanaler 2017, säger hon till Dagens Media.

Vad säger ni om er position i förhållande till era konkurrenter?

Vi har en enorm styrka i att vi är ett så komplett mediehus med fri-TV, betal-TV, MTG Sport med starka rättigheter, radio, SVOD med Viaplay och AVOD med Viafree inom MTG Sverige, säger Susanne Nylén och fortsätter:

– Vi backade lite linjärt 2017 och det ska vi jobba med 2018 men kan konstatera att vi fortfarande är Sveriges näst största kommersiella mediehus i vår målgrupp, och då har vi inte räknat med våra partnersamarbeten med Viacom och Fox som gör att vi blir flera procentenheter större.

Hur ska ni jobba vidare framöver?

Vi har börjat starkt 2018 där Handbolls-EM inleder säsongen och i tisdags toppade vi med närmare en miljon tittare under Sverige-matchen. Och vi avslutar vårsäsongen med Ishockey-VM som lockar en storpublik. Vi fortsätter att erbjuda starkt innehåll på alla plattformar och ser synergieffekter i att skapa starka dramasatsningar över hela Norden som sänds både linjärt och på Viaplay och inte minst med att vi har de största sporträttigheterna, säger Susanne Nylén.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DiscoveryMTG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev