Damstafett och Tre Kronor gav Discovery tittarrekord

2018-02-19 15:31  
Charlotte Kalla under damstafetten. Tre Kronor efter avgörande målet mot Finland. Foto: Kanal 5.

Mer än halva OS i Pyeongchang har passerat, och hittills har svenska framgångar fått sändande Discovery att "bada i tårtfirande". Så många följde OS-tävlingarna i Kanal 5 under förra veckan.

De olympiska spelen från Pyeongchang har bara hunnit komma lite mer än halvvägs, men redan nu har de svenska atleterna skördat stora framgångar i Sydkorea.

Först var det Charlotte Kalla och sen längdkollegan Stina Nilsson. Men det skulle visa sig att de svenska damatleterna inte var färdiga där. Skidskytten Hanna Öberg skrällde hem Sveriges första skidskytte-guld i OS-sammanhang på damsidan, och bara timmar senare hade det blivit dags för slalomåkaren Frida Hansdotter att kliva längst upp på pallen.

En guldskörd som redan nu, med bara halvtid i OS, innebär en dubblering av Sveriges guldmedaljer jämfört med senaste vinter-OS i Sotji.

För Discovery, som sänder OS för första gången, har de olympiska spelen, inte helt oväntat, lockat storpublik i tv-sofforna. 

Bland annat innebar Stina Nilssons sprintguld under tisdagen förra veckan, som sändes i Kanal 5, nytt tittarandelsrekord vad gäller det totala tittaruniversumet (A3-99 år) med 77 procent.

Men enligt siffror från MMS är det rekordet nu slaget och även den här gången är det längdskidor och just Stina Nilsson som är huvudrollsinnehavare. Damernas stafett under lördagen sändes i Kanal 5 och lockade nära 81 procent av det totala tittaruniversumet. Siffran för tv-husets kommersiella tittartidsandel under damernas stafett landade på 88 procent. I snitt lockade loppet 1 815 000 tv-tittare.

Herrstafett och herrhockey

Henriette Zeuchner, vd på Discovery:

– Vi har nu passerat halvtid av OS och jag är otroligt glad och stolt över framgången för vår genomarbetade strategi där vi levererar den största OS-satsningen i svensk TV-historia, kryddad med premiärer för våra fantastiska och unika svenska underhållningsprogram. Nu ska vi göra allt för att fortsätta ta vara på det här förtroendet från tittarna på alla plattformar.

Under söndagen var det dags för herrarnas stafett. Tävlingen sändes i Kanal 5 och sågs i snitt av 966 000 tittare, hade en tittartidsandel i åldern 3-99 år på 69,9 procent och i den egna målgruppen (15-44 år) 71,5 procent.

Samma dag spelade också de svenska hockeyherrarna mot Finland. En match som också den sändes i Kanal 5 och sågs som mest av 1 355 000 tv-tittare.

– Tittarrekorden och det otroliga engagemanget på våra digitala och sociala plattformar sporrar oss att lägga in ytterligare en växel nu när OS går in på upploppet med flera svenska medaljchanser. Jag är oerhört stolt över teamet som levererar produktioner i världsklass och förmedlar härliga OS-upplevelser hem till Sverige, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery och Eurosport i Sverige.

"Har firat med tårta"

Sveriges fjärde guld från de olympiska spelen togs av alpinstjärnan Frida Hansdotter under natten till fredagen. Hennes andra åk, tillika guldåk, sågs av nära 200 000 tittare.

Förra torsdagens match mellan Östersunds FK och engelska Premier League-laget Arsenal sågs som mest av 885 000 tittare. Och blev med det högsta uppmätta tittarsiffra för ett Europa League-möte i Sverige. Tidigare rekordinnehavare var förra årets finalmatch i turneringen mellan Manchester United (den gången utan svenske stjärnan Zlatan Ibrahimovic), vars bästa halvlek följdes av 636 000 tv-tittare.

Utöver OS och Europa League innebar förra veckan också premiärer av Discoverys program "Superstars" och "Wahlgrens Värld", som både inledde med landade på omkring 475 000 tv-tittare, enligt siffror från MMS.

– Magiska OS-sändningar och succéstarter för våra fantastiska programlanseringar förra veckan gav oss den bästa veckan någonsin för våra svenska lokalproduktioner. Och inom de närmaste veckorna rullar vi ut ännu mer fantastiskt innehåll. Vi har firat med tårta. Faktum är att vi badar i tårtfirande, säger Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt