Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Dallas drog storpublik

Publicerad: 21 Augusti 2012, 06:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

I går inleddes kampen om höstens tv-tittare. Flera tunga premiärer gick upp mot varandra och såväl "Dallas" som "Robinson" drog tittarskaror på över miljonen.


I går drabbade premiären av Kanal5:s "Färjan" ihop med premiären av TV4:s "Robinson" klockan 20.00.

Programmen sågs av 296 000 respektive 1 090 000 tittare, vilket innebär att "Robinson" drog över tre gånger så många tittare som Håkan Hallins äventyr på Viking Line-båten.

"Robinson" fick en rating på 10,4 i kanalens huvudmålgrupp 12-59 år och "Färjan" fick en rating på 3,2 i målgruppen 15-44 år.

Klockan 21.00 möttes TV4-satsningen "Dallas", TV3:s "Ensam mamma söker" och Kanal 5:s "CSI NY".

Här drog "Dallas" den klart största tittarskaran. Programmet fick 1 415 000 tittare, att jämföra med 281 000 tittare för "Ensam mamma söker" och 205 000 tittare för "CSI NY".

"Dallas" fick en rating på 14,4 i målgruppen 12-59 år, "Ensam mamma söker" fick en rating på 3,6 i 15-49 år och "CSI NY" fick en rating på 2,5 i målgruppen 15-44 år.

Fredrik Arefalk, programchef på TV4, är mycket nöjd över måndagens premiärer.

– Måndagskvällen i TV4 var urstark på alla sätt. Idel kända och färgstarka karaktärer lockade tittarna till en helkväll framför TV4. Robinson får en kanonstart och Dallas slår ett historiskt rekord. En bättre start på hösten kunde vi inte ha fått, säger han till dagensmedia.se.

Trots att TV4:s två premiärer drog de största tittarskarorna är både SBS TV:s presschef Dan Panas och MTG TV:s programdirektör Fredrik Lundberg dock nöjda med gårdagens siffror.

– Vi är nöjda med att "ensam mamma söker", trots jättetufft motstånd, når upp nästan till förra årets premiärrating med en rating på 3,6 i 15-49, säger Fredrik Lundberg.

– Det är skönt att säsongen har kommit igång. I den extrema konkurrens som uppstod blev Kanal5 den solklara tvåan i huvudmålgruppen 15-44 efter TV4, och nu är premiärerna avklarade så vi kör med full kraft in i hösten, säger Dan Panas.

"Breaking News", som gick upp klockan 22.00 i Kanal 5 sågs av 192 000 tittare med en rating på 4,2 i målgruppen 15-44 år.

Läs också:

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.