Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Dagens Media reder ut – här är streamingbegreppen du måste ha koll på

Publicerad: 9 maj 2022, 05:43

B-SVOD, OTT och TVE. Har du koll på tv-lingot?

Foto: SeventyFour

Tv- och streamingmarknaden är full av snåriga begrepp och svårförstådda förkortningar. Dagens Media hjälper dig att hänga med i tugget.


Ämnen i artikeln:

Tema: Streamingmarknaden 2022Toppnyheter förmiddagDigitala temaveckorRedaktionens val

VOD – Video on demand

Tjänst som gör det möjligt för användare att se videomaterial i streamad eller nedladdad form. Dessa kan antingen kosta eller vara gratis.

 

AVOD – Advertising-based video on demand
Annonsfinansierad video on demand onlinevideotjänst som är kostnadsfri för användaren.

.. I begreppet AVOD finns underkategorin B-VOD (Broadcaster-vod), dit till exempel TV4 Play och Viafree hör. Begreppet används främst av tv-bolag för att särskilja sin tjänst och sitt innehåll från Youtube och Tiktok gentemot sina annonsörer. 

 

SVOD – Subscription video on demand
Abonnemangsbaserad on demand-tjänst där kunden har obegränsad tillgång till tjänstens utbud och betalar en fast abonnemangsavgift för detta, exempelvis Netflix, C More, HBO Max.

.. I begreppet SVOD finns två underkategorier: S-SVOD (stand alone) och B-SVOD (buy through), där den förra innefattar fristående abonnemang medan abonnemang som betalas via en operatör räknas till den senare – och alltså är samma som OTT.

 

HVOD – Hybrid video on demand

On demand-tjänst där kunden, till ett reducerat pris, erbjuds en hybridversion. Det vill säga man betalar en lite lägre summa än vid en fullt ut abonnemangsbaserad tjänst, men då kommer tjänsten också att innehålla en del reklam – dock inte lika mycket som vid helt annonsfinansierade tjänster.

 

TVOD – Transactional video on demand

Online-videotjänst där användaren betalar per film/tv-serie, så kallad ”pay-per-view”. Ett annat begrepp för TVOD är EST – electronic sell through.

 

NVOD – Near video on demand

NVOD är det fråga om när samma program har flera olika, något förskjutna, starttider på ett antal kanaler vilket gör att publiken kan välja bland olika starttider. Till skillnad från VOD kan tittaren dock inte själv bestämma exakt när programmet sänds. NVOD-tekniken används i kabelnät och av satellitdistributörer.

 

OTT – Over the top

Ett samlingsbegrepp för streamingtjänster som går att teckna av alla. Det är alltså inget krav att vara kund hos bolaget sedan tidigare. OTT omfattar innehåll som sänds via internet snarare än via en traditionell kabeloperatör/broadcaster. Begreppet härstammar från tiden när tv-bolag började erbjuda sitt innehåll ”direkt till tittaren/konsument” och via ett nytt distributionsmedium (där ”the top” var kabel, satellit och marksänt).

 

TVE

TVE är en tilläggstjänst för streaming och enbart tillgängligt för kunder som har en box och ett tv-abonnemang hos operatören sedan tidigare.

 

OOTT/AOTT – Access-beroende OTT-rättigheter

Sedan finns det även en annan form av tilläggstjänst som kräver att kunder har någon form av fakturarelation till operatörerna (antingen genom bredbandsabonnemang eller mobilabonnemang) men som inte är kopplat till kravet att en kund måste ha en box och ett tv-abonnemang. Vad man ska kalla denna form av tilläggstjänst råder det dock lite delade meningar kring då exempelvis Telenor kallar detta för operatörs-OTT (OOTT) medan Allente kallar det för access-beroende OTT (AOTT). 

Och det är här det börjar bli snårigt för vissa kanaler kan få ingå i en OOTT/AOTT-rättighet medan andra inte. Exempelvis så kan TV4-kanalen vara exkluderad i TV-distributörens streaming-tjänst om man inte har ett TV-abonnemang.

 

FAST – Linear free ad supported streaming tv

Streamingtjänsternas svar på reklamfinansierad linjär-tv.

 

FAST tv-kanal: En linjär tv-kanal med online-reklam som distribueras över internet - FAST-tjänst: En streamingtjänst med FAST TV-kanaler. Kan även innehålla AVOD (dvs  on-demand). Exempelvis Pluto TV, Samsung TV Plus

 

CPM: Kostnad per tusen visningar. Priset en annonsör betalar för annonsvisningar.

 

Källor:

MMS + Mediavision + Jonas Birmé

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev