Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Coronakrisen ger skjuts åt tittandet

Publicerad: 5 Maj 2020, 08:17

”Visst har det linjära tittandet ökat rejält under coronakrisen, men faktum är att onlinetittandet har ökat ännu mer”, säger Magnus Anshelm, vd på MMS.

Foto: Getty Images

Både det linjära och digitala tittande ökar rejält på grund av coronakrisen.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetMMS

Onlinetittandet under årets första tre månader ökar jämfört med samma period året innan, det visar siffror från MMS rapport ”Trend och tema”. 

Genom att dela upp tittarsiffrorna i olika perioder går det också att se att det digitala tittandet ökat markant från och med vecka 11. 

Den största ökningen står playtjänsterna för vars dagliga räckvidd ökat med 28 procent, jämfört med samma period 2019. Även tittandet på streamingtjänster ökar med 25 procent. 

– Visst har det linjära tittandet ökat rejält under coronakrisen, men faktum är att onlinetittandet har ökat ännu mer. Detta är bara en bekräftelse på att den rörliga bilden vinner mark och stärks ytterligare när våra behov av att verkligen se vad som händer blir centralt, säger Magnus Anshelm, vd på MMS och fortsätter:

– Vi får dock inte glömma att även tittandet på drama ökat och där har ju tittandet online länge vunnit mark. Att kunna styra när man tittar bidrar starkt till att onlinetittandet når unika höjder, avslutar han.

(Hovra över staplarna för att se procentuell ökning). 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetMMS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.