Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Comedy Central skyller på pr-byrån

Efter oklarheterna kring Viacoms "katt-tv" berättar nu Jaco Peeringa om varför de skickade ut ett aprilskämt i mars.

Pär Ullrich


Publicerad: 02 April 2014, 10:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:42

Ämnen i artikeln:

Comedy Central

Som Dagens Media berättade igår var Comedy Centrals pressmeddelande om kattkanalen "24kitten" ett aprilskämt.

Kanalens svenska pr-byrå, MSLgroup, ville under gårdagen inte kommentera pressmeddelandet, som skickades ut via Cision. Istället hänvisade man till kunden i Holland, Comedy Central, som enligt MSLgroup initierat skämtet.

För Dagens Media berättar nu Jaco Peeringa, pr-chef för Comedy Central i norra Europa, om varför de valde att skicka pressmeddelandet redan den 31 mars.

– Man kan göra aprilskämt på olika sätt. I vissa länder gör man det några dagar innan första april och i andra gör man det bara på första april. Hur det fungerar i Sverige verkar det råda delade meningar om, säger han till Dagens Media.

Enligt Jaco Peeringa kom MSLgroup med informationen att man även i Sverige kan aprilskämta före den första april.

– De sa att man kan göra på olika sätt, någon dag innan eller den första april. Vår mening var inte att skada eller att göra folk upprörda. Man lär sig saker hela tiden, och vi har lärt oss av det här, säger han och fortsätter:

– Om vi gör ett aprilskämt i Sverige i framtiden så kommer vi förmodligen agera annorlunda.

Dagens Media har sökt ansvariga på MSLgroup och Cision.

LÄS OCKSÅ:

Comedy Central ljög om kattkanalen

Ämnen i artikeln:

Comedy Central

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.