Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Comedy Central når inte målen

Publicerad: 21 Juli 2009, 10:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Svårare än väntat för Comedy Central att nå sin publik.


Tittarsiffrorna för MTV:s humorkanal Comedy Central (fram till sista juni) visar att kanalen peakade sista veckan i juni med en share på 0,7 i sin primära målgrupp, 20-44 år. Målet för 2009 är satt till en share på 1-2 procent.

– Det har varit svårare än vi trodde att lansera en helt ny kanal. Vi var optimistiska vid lanseringen men målet att nå en share på 1-2 procent i målgruppen under 2009, är inte längre realistisk, säger Lars Mossing, vd för MTV. 

Han säger dock att trenden för kanalen är positiv och att den ökar sitt tittande vecka för vecka.

– Nivån som kanalen startade på var lägre än vi hoppades på men tillväxten vecka för vecka ger oss en tilltro att vi under de nästa sex till tolv månaderna ska kunna närma oss våra mål.

Lars Mossing säger att han hoppats att Comedy Central skulle komma upp i nivå med Kanal 9 men har fått se sig omsprugna.

– Kanal 9 har haft en stark utveckling med ökad disitribution, så på kort sikt är det inte troligt att vi kommer närmare dem, men kanske på lång sikt. I nuläget är det mer relevant att jämföra oss med kanaler med liknande distribution, som till exempel Discovery som har en share på 1,5 procent.

De program som går starkast på Comedy Central är Stand Up Saturday, Sex and the city och Californication. Toppnoteringen hittills har Stand Up Saturday med 30 000 tittare.

– Vi har nyheter på gång men det är för tidigt att prata om det nu. Det kan bli en del svenskproducerat men också den del inköp. Vi satsar fortfarande mycket på den här kanalen för det behövs en bra humorkanal i sverige. 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.