Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Comedy Central ljög om kattkanalen

Publicerad: 1 April 2014, 13:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

I ett pressmeddelande berättade Viacom och Comedy Central om sin nya kanal 24Kitten. Men det hela var ett aprilskämt – en dag för tidigt.


Det var igår vid 11-tiden som Viacom skickade ut ett pressmeddelande om sin nya kanal 24Kitten. Kanalen, som alltså enbart skulle tillägnas katter, fick många djurvänner att jubla.

Dagens Media försökte under gårdagen nå Comedy Central och Viacom för att få svar på om kanalen var på riktigt eller om det handlade om ett för tidigt aprilskämt.

I dag svarade Jaco Peeringa, pr-chef för Comedy & Entertainment på Viacom, så här på frågan:

" Det kan vara ett skämt. Men bra idéer startar ibland som ett skämt. Om det är ett första april-skämt får alla reda på det i dag", skriver Jaco Peeringa i mejlet.

Han ville inte heller svara på frågor om kanalens ekonomi.

Nu står det klart att 24Kitten, till alla kattvänners besvikelse, faktiskt bara var ett skämt och att Comedy Central skickade ut ett falskt pressmeddelande.

Det framgår av ett nytt pressmeddelande som Comedy Central skickade ut klockan 16:00 den 1 april, alltså cirka 20 timmar efter den falska releasen.

Comedy Centrals pr-byrå i Sverige, MSLgroup, avböjer att kommentera "sista marsskämtet".

– Jag måste tyvärr hänvisa till vår kund i Holland (Comedy Central, reds anm.). Det är de som har initierat aprilskämtet, säger Robin Kvarnström, presskontakt på MSLgroup.

Tycker du inte att det är för tidigt att aprilskämta i mars?

– Jag kommenterar inte arbetet vi gör för våra kunder. Det finns olika sätt att arbeta med det här, men jag måste hänvisa alla frågor till vår kund.

Falska pressmeddelanden har debatterats mycket det senaste året i samband med pr-bluffar som Marabous "Black"-kampanj med Tommy Nilsson, Shouts pr-bluff "Miss Skinny" och Lidls "Dill"-kampanj.

Dagens Media har sökt Jaco Peeringa, pr-chef för Comedy & Entertainment på Viacom.

LÄS OCKSÅ:

Här kan du se en trailer för 24Kitten.

Dante Thomsen

Pär Ullrich

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.