Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Comedy Central – ett fiasko

Publicerad: 30 Oktober 2012, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Målet var att bli större än Discovery och Kanal 9. Nu för den Viacom-ägda kanalen Comedy Central en tynande tillvaro, med en tittartidsandel på endast 0,1 procent.


Ämnen i artikeln:

Comedy Central

Förväntningarna var höga när MTV Networks i januari 2009 lanserade humorkanalen Comedy Central i Sverige.

Lars Mossing, dåvarande vd på MTV Networks, hoppades på att kanalen – som nått stor framgång i USA – skulle uppnå en tittartidsandel på 2-3 procent.

– Inom ett år är vi förhoppningsvis större än Discovery och Kanal 9, sade Lars Mossing till dagensmedia.se.

I dag, nästan fyra år senare, ligger Discovery på en tittartidsandel på 1,2 procent (vecka 4-39 2012) i målgruppen alla 3-99 år, medan Kanal 5-systern Kanal 9 samlar 2,5 procent.

Comedy Centrals tittartidsandel i samma målgrupp uppgår till 0,1 procent, en halvering jämfört med hösten 2011. I den yngre, och mer kommersiellt intressanta målgruppen, 15-44 år uppgår tittartidsandelen till 0,3 procent, en minskning med 25 procent jämfört med ifjol.

Under 2011 valde Comedy Central att investera mer i såväl utländska serier som svenska egenproduktioner. Något som inte har gett någon effekt på tittandet.

Peter von Satzger är pr-chef för Viacom Youth & Music Kanaler (som bland annat äger MTV) i norra Europa och blev kanalchef för Comedy Central i Sverige i samband med att Linda Granath slutade 2009.

– Jag älskar Comedy Central, men tittandet har väl varit sådär, säger han till dagensmedia.se.

Redan i januari i år slutade han dock som kanalchef för Comedy Central. Istället är det Viacoms kontor i Amsterdam som tagit kontrollen över humorkanalen.

Peter von Satzger är dock forfarande pr-chef för systerkanalen MTV i Sverige.

– Jag la min ner hela min själ i Comedy Central och brinner fortfarande för kanalen och det är tråkigt att se att den avtar. Mer än så vågar jag tyvärr inte kommentera, säger han och hänvisar alla frågor till kontoret i Amsterdam.

Comedy Central har en medveten penetration på 18 procent, enligt MMS undersökning från i våras. Det innebär att nästan en femtedel av befolkningen är medveten om att den har tillgång till kanalen.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Comedy Central

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.