Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Com Hem om att kvarts miljon tappade flera tv-kanaler

Publicerad: 13 Januari 2020, 10:17

Louise Ekman, presschef på Tele2, säger till Dagens Media att distributören utreder varför 250.000 tv-kunder upplevde störningar under lördagen.

Foto: Press

250.000 tv-kunder drabbades av störningar och avbrott på flera tv-kanaler när Com Hem i helgen hade tekniska problem. ”Vi utreder orsaken till störningen”, säger Tele2:s presschef Louise Ekman.


Ämnen i artikeln:

Com hemTele2

I december var Com Hems kunder utan TV4 i över en och en halv vecka på grund av att parterna inte lyckats komma överens om ett nytt avtal. I helgen förlorade delar av Com Hems kunder återigen TV4, men också flera andra tv-kanaler. Denna gång berodde det dock på driftstörningar.

– Vi hade tyvärr tekniska problem med utsändningen av vissa tv-kanaler och vi utreder orsaken till störningen nu efter helgen, säger Louise Ekman, presschef på Tele2, till Dagens Media.

Omkring en kvarts miljon tv-kunder drabbades, enligt Louise Ekman, av en sporadiskt hackande bild för tv-kanalerna Eurosport, TV4, C More och SVT.

– I ett fåtal fall kunde vissa kunder även uppleva att det var svårt att få in dessa kanaler.

Under hur lång tid pågick problemen?

– Störningen pågick oregelbundet under lördagen och var åtgärdad runt kl 18.00.

Hur säkerställer ni att detta inte händer igen?

– Vi felsöker orsaken till störningen nu efter helgen. Det är givetvis mycket problematiskt när kunderna drabbas, och vi beklagar att många påverkades av störningen i lördags. Tv-utsändningar är komplext och vi jobbar ständigt med att säkerställa driftsäkerheten, för att våra kunder ska ha en så bra tv-upplevelse som möjligt.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Com hemTele2

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.