Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Com Hem: Konflikten har inte påverkat resultatet

Publicerad: 17 Oktober 2017, 13:36
Uppdaterad: 17 Oktober 2017, 13:36

Anders Nilsson, vd på Com Hem.

Com Hem menar att konflikten med Discovery inte påverkat resultatet för det tredje kvartalet.


Ämnen i artikeln:

Com hem

September månad har inom mediebranschen i mångt och mycket präglats av konflikten mellan Discovery och Com Hem.

Men när Com Hem redovisar resultatet för det tredje kvartalet är de noga med att påpeka att konflikten inte har påverkat resultatet.

Istället meddelar distributören att man ökat antalet kunder inom både bredband och tv. För tv med 6 000 kunder – från 645 000 i andra kvartalet till 651 000 i tredje kvartalet. På bredband har Com Hem ökat från 724 000 kunder i det andra kvartalet till 736 000 i det tredje kvartalet.

Enligt Com Hem var churn-nivåerna, alltså nivåerna för avhoppade kunder låg för kvartalet.

Nivån ligger på 12,8 procent för tredje kvartalet. 2016 samma period låg siffran på 12,7 procent.

Samtidigt säger vd Anders Nilsson att den traditionella affärsmodellen för tv utmanas.

– För oss blev detta särskilt tydligt under konflikten med Discovery i början av september vilket resulterade i en tretton dagars avstängning av Discovery-kanalerna i vårt nätverk. Konfliktens grundades i meningsskiljaktigheter över värdet av linjärt innehåll, vilket har blivit mindre populärt bland svenska konsumenter, säger han i ett uttalande och påpekar att det som bekant sker ett skifte från linjär-tv till on-demand.

– Genom att omfamna detta skifte kommer Com Hem inte bara kunna förbli relevant för våra nuvarande kunder utan även komma åt en ny grupp kunder som redan finns på vårt nätverk men inte prenumererar på ett traditionellt tv-paket. Vårt fokus för framtiden är att lägga till mer on-demand-innehåll, integrera fler OTT-leverantörer i vår plattform via Com Hem Play och vår nästa generations tv-box – vår Tv Hub. Samtidigt som vi hanterar den gradvisa förändringen av videokonsumtionen drar vi nytta av vårt högkvalitativa bredbandsnät som blir allt mer viktig då ökad streaming driver snabb tillväxt i datakonsumtion.

Nettoomsättningen ökade med 36 procent till 1790 miljoner kronor och rörelseresultatet ökade med 3,6 procent till 1357 miljoner kronor.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Com hem

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev