Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Com Hem drar igång tv-mätningar

Publicerad: 22 januari 2013, 08:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Com Hem lanserar egna tittarmätningar under namnet Tittarpuls. Mätningarna ska visa hur tv engagerar i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Com hem

Enligt ett pressmeddelande ska Tittarpuls komplettera tittarsiffrorna från MMS. Varje vecka ska Tittarpuls ge en överblick av vilka program som skapar störst engagemang när de sänds.

– Vi märker ett modernt lägereldsbeteende när det gäller tv-tittande. Vid sändningstid umgås vi med varandra i sociala medier, vi diskuterar och tycker till, hissar och dissar. Även om allt fler i dag skapar sina egna tablåer och ser på tv på egna villkor så ser vi att tv-tittandet i allra högsta grad är socialt och delvis fortfarande styrt av tv-tablån, säger Ola Eriksson, presschef på Com Hem, i pressmeddelandet.

Com Hems första mätning presenteras idag och omfattar förra veckans sändningar. Allra störst engagemang skapade ”Gladiatorerna” i TV4 med 1 200 inlägg i sociala medier.

Jämför man istället omnämnanden i sociala medier med antalet tittare hamnar istället SVT:s ”Agenda” högst upp med 29,39 inlägg per 10 000 tittare.

Tittarpuls

I Tittarpuls ingår sändningar i SVT, TV3, TV4, Kanal 5 och TV6 samt vissa webbunika titlar. Mätningarna görs under sändningstid och baseras på omnämningar av programtiteln eller den #tagg som i anslutning till programmet används på Twitter, Facebook, Instagram och i forum. Engagemanget redovisas i omnämningar per titel samt i omnämningar per 10 000 tittare baserat på MMS tittarmätningar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Com hem

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.