Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Com Hem: Discovery tar tittarna som gisslan

Publicerad: 1 september 2017, 10:07
Uppdaterad: 4 september 2017, 07:13

I ett öppet brev riktar sig Com Hem vd till Discoverys vd Henriette Zeuchner – och anklagar henne för att förminska fotbollslandslaget "till en spelbricka för ett multinationellt företag".


Avtalet löpte ut under natten och både Discovery och Com Hem/Boxer försöker nu komma överens, men än så länge utan resultat.

Nu vänder sig Com Hem/Boxers vd, Anders Nilsson, i ett öppet brev till Henriette Zeuchner, vd på Discovery Networks.

"Hej Henriette,

Jag vill vädja till dig att lägga våra meningsskiljaktigheter åt sidan för några dagar och lyfta oss över den situation som vi nu befinner oss i. Våra företag har olika roller med det gemensamt att vi fyller en viktig funktion för många TV-tittare. Vi kan vara oense om anledningen till varför vi hamnat i denna situation, men det finns inget skäl att vägra det svenska folkets önskan att se sitt landslag representera landet i en VM-kvalmatch, de är oskyldiga. Jag upplever den situation som vi just nu befinner oss i som ett väldigt stort nederlag för oss båda. Den går stick i stäv mot det vi kämpar för dagligen sedan flera år tillbaka, nämligen att göra våra kunder nöjdare. De negativa reaktioner båda parter fått sedan i tisdags är fullt förståeliga och jag håller med om de flesta.

Kanske var vi naiva. Men eftersom vi alltid tidigare kommit överens med alla andra programbolag var vår förhoppning att också vi skulle hitta en gemensam lösning utan negativa konsekvenser för tittarna. Ingen av mina kollegor på Com Hem kan påminna sig att våra kunder drabbats av en oförmåga att komma överens under de drygt 30 år vi distribuerat TV till svenska hushåll.

Jag förstår att svenska Discovery bara är en liten del i en gigantisk multinationell mediekoncern och att det finns ett starkt tryck från det amerikanska moderbolaget att fullfölja den strategi som blivit alltmer tydlig för alla som följt Discoverys beteende i Sverige de senaste tre åren, där denna släckning är den femte i raden. Om det fanns några tvivel avseende denna strategi får de anses undanröjda när er vd, David Zaslav, uttalade följande avseende konflikten med Telia och Telenor : “The strength of our portfolio was particularly evident in two recent negotiations, with Telia in Sweden and with Telenor in the Nordics, where we ended up pulling our signal and our drive to obtain strong sub-fee increases”.

Det är med andra ord Discoverys taktik att ta tittarna som gisslan för att sätta maximal press på distributörerna och därigenom få ut högre priser. Då ska man komma ihåg att ni redan nu har de mest förmånliga villkor av alla programavtal vi har. Återigen tar ni till det mest aggressiva och skoningslösa handlingssättet av alla programbolag för att tjäna ännu mer pengar utan hänsyn till den svenska TV-marknaden eller till den svenska staten som givit er tillstånd att sända i marknätet.

Det är beklämmande hur det som många svenskar håller som något av det finaste vi har – vårt fotbollslandslag – har förminskats till en spelbricka för ett multinationellt företag. Ni äger rättigheterna och inget, varken praktiskt, juridiskt eller annat, hindrar er från att låta tittarna se matchen om bara viljan finns. Vi har vid upprepade tillfällen den senaste tiden bett er förlänga nuvarande avtal, i alla fall till på måndag nästa vecka, för att på så sätt se till att svenska folket inte missar VM-kvalet på söndag. Men ni nekar. Om vi inte har kommit överens innan söndag vädjar jag till dig att kontakta dina chefer i USA om så behövs för att få lov att visa matchen.

Tittarnas rättmätiga ilska och irritation drabbar oss båda och kommer definitivt inte leda till något bra. En konflikt som denna har inga vinnare. Du uttryckte i ert pressmeddelande häromdagen vikten av att ta ansvar, det är dags att gå från ord till handling nu. Jag vädjar återigen - gör inte detta mot det svenska folket".

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.