Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

CNN-bossen: "Tv:n är verkligen inte död – men vi måste fortsätta vara bäst"

Publicerad: 7 Februari 2013, 10:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:56

Över en miljon medborgarreportrar runt om i välden ska hjälpa CNN International att växa. För dagensmedia.se berättar vice vd Deborah Rayner om kanalens framtid.


Ämnen i artikeln:

CNN

CNN Internationals vice vd Deborah Rayner är en av huvudtalarna under seminariet Spelplanen, om framtiden för tv, som hålls på Rival i Stockholm i dag.

– Under mitt tal pratade jag om hur vi använder ny teknik för att växa. Vi har blivit mer interaktiva och jobbar mycket med medborgarjournalistik. I nuläget har vi 1,2 miljoner ”i-reporters” som rapporterar in nyheter från hela världen. Vår senaste ”i-reporter” är i Timbuktu, en plats som annars är svår att nå, säger Deborah Rayner.

Medborgarreportrarna – "i-reporters" – kan dela med sig av nyheter via CNN:s sajt Open story eller via en app.

Finns det risk att trovärdigheten minskar med ”i-reporters”?

– Nej. På sociala medier kan vem som helst posta vad som helst, men vi använder bara informationen på CNN efter att vi har gått igenom och undersökt den professionellt. Vi måste utforska ny teknik men samtidigt hålla oss till våra kärnvärderingar och göra bra journalistik. Vi måste gå att lita på.

Varje månad når CNN i snitt 18 miljoner tittare via tv-kanalen, 7,1 miljoner via internet och 4,4 miljoner människor via mobilen. Förra året var ett av CNN Internationals bästa år någonsin på europamarknaden.

– Den arabiska våren och händelserna i Syrien påverkade antagligen. Tv:n är verkligen inte död. Men det gäller för oss att fortsätta vara bäst, det finns mycket konkurrens, säger Deborah Rayner.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

CNN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.