Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Cirkus Cirkör anklagar Kappahl för plagiat

Publicerad: 17 Oktober 2013, 08:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

I Kappahls och byrån Holy Divers nya reklamfilm syns grovstickade vita våder och stora garnnystan. Nu anklagar Cirkus Cirkör klädföretaget för att ha kopierat deras scenografi.


Ämnen i artikeln:

KappahlHoly Diver

I maj blev Cirkus Cirkör, enligt gruppen själva, kontaktade av personer som var involverade i produktionen av Kappahls kommande reklamfilm.

Kappahls representanter undrade om de fick hyra scenografin från Cirkus Cirkörs föreställning "Knitting Peace".

– Vi sa nej, eftersom scenografin är ett konstnärligt originalverk. Men vi ville vara schyssta och sa att ni kan kontakta de som stickar åt oss så kanske de kan hjälpa er, säger Christina Simpson, vikarierande kommunikationschef för Cirkus Cirkör, till Dagens Media.

Några månader senare lanserade Kappahl reklamfilmen "Knitted Trends", gjord av byrån Holy Diver och produktionsbolaget The Producers, i vilken man kan se modeller gå runt bland stora trästickor, en glesmaskig vit stickning och meterhöga vita bollar i form av garnnystan. En direkt kopia av scenografin från föreställningen "Knitting Peace", enligt Cirkus Cirkör.

– Det är en sak att inspireras med de har använt samma material i samma färg, det känns oprofessionellt, säger Christian Simpson, och fortsätter:

– Vi uppträdde på Nobelfesten och hade långa våder i fönstren som vi rullade ut och vi har stora stickor som vi ställer ut på spelplatser. Precis de elementen var med i filmen. Det har vi inte gått med på. Det är inte okej att ett kommersiellt bolag tar konstnärligt material och använder det som sitt eget, utan att ersätta oss.

Efter att ha kontaktat Kappahl har Cirkus Cirkör blivit erbjudna viss kompensation.

– De erbjöd oss först 50 000 kronor till vår barn- och ungdomsverksamhet men det har ingeting med föreställningen att göra. Vi tyckte att de skulle köpa biljetter till den och ge till sina kunder, och prata om fredsbudskapet vi vill förmedla. Men Kappahl säger att de inte har gjort något fel.

Trots att parterna inte kommit överens tänker Cirkus Cirkör inte vidta några rättsliga åtgärder.

– Vi har inte resurser för att kunna göra det. För oss är det viktigare att gå ut och berätta att vi inte står bakom det här. Vi vill sätta ner foten, vi har inte haft med reklamen att göra och våra upphovsmän har inte fått någon ersättning. Vi är inte de enda som drabbats när företag går ut och gör så här, så vi vill lyfta frågan, säger Christina Simpson.

Dagens Media har sökt representanter från Kappahl.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

KappahlHoly Diver

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev