fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Cilla Benkö: ”Vi måste alla hjälpas åt att värna ett starkt dual system”

Publicerad: 2 januari 2023, 08:18

Svenska mediers möjlighet att hävda sig på en global marknad blir en avgörande fråga 2023, menar SR:s vd Cilla Benkö.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

”Det går inte att underskatta den roll oberoende medier spelar för en befolkning i oroliga och osäkra tider”, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Ämnen i artikeln:

Cilla BenköSveriges RadioEkotDagens Medias julenkät 2022Nyheter

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023. 

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– De svenska mediernas snabba och trovärdiga nyhetsrapportering med mycket fördjupning när Ryssland anföll Ukraina i gryningen den 24 februari. Hos oss på Sveriges Radio började till exempel Ekot rapportera om utvecklingen bara några minuter efter invasionen och direktsändningen fortsatte sedan under flera dygn. Så många som en halv miljon helt nya radiolyssnare sökte sig till P1 under krigets inledning.

– Det går inte att underskatta den roll oberoende medier spelar för en befolkning i oroliga och osäkra tider, med ett helt förändrat säkerhetspolitiskt läge i Sverige och världen. 

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag tänker fortsätta att sprida kunskap till svenska folket om den roll Sveriges Radio spelar i tider av kris. Om elnätet ligger nere och ingenting annat fungerar, fungerar Sveriges Radio genom batteri- och vevradio och P4 är beredskapskanalen att lyssna på. 

– I dessa tider är det väldigt viktigt att så många som möjligt känner till vilken avgörande roll radion har. Vi vet att många söker sig till Sveriges Radio i tider av kris och oro, vi såg det vid de stora skogsbränderna, vid terrordådet på Drottninggatan och vid invasionen av Ukraina. Det är också viktigt att det finns en medvetenhet om att vårt breda uppdrag är helt avgörande för att vi även i fortsättningen ska ha en relation till, och vara relevanta för, så många som möjligt i Sverige.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Svensk medias mångfald och möjlighet att hävda sig på en marknad som inte är nationell längre utan som för varje år blir mer och mer digital och därmed global. De ekonomiska förutsättningarna blir viktiga för alla i svåra ekonomiska tider, men även reglering och lagstiftning. Vi måste alla hjälpas åt att värna ett starkt dual system. Både ett starkt public service och livskraftiga kommersiella medier behövs för en väl fungerande demokrati. Vi står ju också för ett innehåll som är producerat främst i Sverige och som inte styrs av stora starka amerikanska och kinesiska techjättar. Vi är ett litet land där en ömsesidig respekt för varandra är bäst för alla. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev