Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Chimney om nya mätningen: "Alla branscher kan lyckas på Youtube"

Publicerad: 9 Juni 2016, 12:55
Uppdaterad: 9 Juni 2016, 13:37

Chimney har gjort en ny analys av Youtop Sweden, som visar att vitt skilda branscher ligger i toppen.


Ämnen i artikeln:

ChimneyYoutube

Dagens Media skrev i förra veckan om Chimneys mätning Youtop Sweden, som rankar svenska företags effektivitet i användandet av sin Youtube-kanal.

Bäst i år lyckades H&M som efter 3 år kammar hem förstaplatsen med över 145 000 visningar per video i genomsnitt.

Nu har Chimney genomfört en ny analys av Youtop Sweden, som visar vilka branscher som lyckas bäst på Youtube i Sverige.

I förra årets mätning var företag som jobbar med mat och dryck tydligare vinnare med hela 11 företag i topp 20. Mat och dryck var också den kategori som stod sig stabilast i jämförelse med 2014 års räkning. Dock har den här branschen tappar i år med endast 2 företag i topp 20: Burger King på plats 4 och Max Hamburgare på plats 7.

I år ser Chimney att det inte är något särskild bransch som sticker ut, då toppen representeras av branscher såsom handel, bank, försäkring samt internet och e-handel.

– Att vi inte har någon tydlig branschvinnare i år, tyder på att alla sorters företag kan lyckas på Youtube. Alla branscher har en publik som kan engageras via rörligt innehåll, oavsett produkt eller tjänst, säger Peter Söderlind, vd på Chimney, i ett pressmeddelande.

Det finns dock branscher som presterar svagt, och även i år är bygg- och fastighetsföretag inneffektiva vad gäller Youtube, visar mätningen.

Inte ett enda företag från sektorn ligger i topp 50. Även tillverkningförtag presterar svagt generellt sett, bortsett från en uppstickare i form av Nibe energi systems som ligger på plats 42 och klättrat hela 172 placeringer i jämförelse med 2015.

– Jag tycker att de branscher som år efter år presterar svagt borde se Youtube som en enorm möjlighet. Vår mätning visar att man kan lyckas oavsett bransch, så länge man satsar och har en strategi, fortsätter Peter Söderlind.

Se hela Youtop Sweden här.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ChimneyYoutube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.