Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Chimney: "Det var inte lönsamt för oss"

Publicerad: 6 Mars 2018, 06:00
Uppdaterad: 6 Mars 2018, 07:17

"Tv-kanalernas budgetar ökar inte i paritet med leveranskraven", säger Peter Söderlind, vd på Chimney.

Chimney har lagt ned postproduktion för reality-tv och utökat sin contentsatsning – så blir vägen framåt för produktionsbolaget.


Ämnen i artikeln:

Chimney

I augusti stod det klart att produktionsbolaget Chimney köper upp contentbyrån Åkesson & Curry, bara en månad senare kunde Dagens Media rapportera om uppgifter om att bolaget skulle lägga ned sin avdelning för postproduktion av tv-program. Peter Söderlind, vd för Chimney vill vid tillfället inte bekräfta uppgifterna.

I slutet av februari i år stod det dock klart att tv-avdelningen lagts ned och att medarbetarna istället rekryterats av ITV Studios.

Varför har Chimney lagt ned sin postproduktion av reality-program?

­– Vi har sista åren haft en transparant dialog med våra medarbetare, kunder och beställande kanaler om alla utmaningar som kretsat kring lönsamhet. Just ”tv-tv-delen”, om jag får kalla den så, har ju gått igenom stora utmaningar och förändringar sista tiden och tv-kanalernas budgetar ökar inte i paritet med leveranskraven så att behålla en premium post-produktion var inte lönsamt för oss som företag inom detta, säger Peter Söderlind till Dagens Media och fortsätter:

– Det är många produktionsbolag som har det tufft idag med låga marginaler och att vissa delar konsolideras och flyttar inhouse så att säga är en naturlig utveckling i sådana lägen.  Värt att nämna är att detta inte var en så stor del av vår totala verksamhet. Vi har haft en väldigt bra relation med ITV genom åren och det känns väldigt bra att alla genier nu hittat ett nytt hem där de kan fortsätta leverera bra tv-underhållning.

"Kvalitet vinner i längden"

Även om Chimney lägger ned sin postproduktion för reality-tv på grund av bristande lönsamhet, kommer bolagets internationella och lokala verksamheter för postproduktion för långfilm, reklam och drama finnas kvar. Peter Söderlind säger att den typen av verksamheter istället fortsätter att växa.

– Även här är det en branschglidning där nya aktörer som inte är traditionella broadcasters behöver fylla sina digitala tjänster med innehåll och överlag ökar ju behovet av rörlig bild och kommunikation från alla håll. Vi samproducerar även en hel del internationell och lokal långfilm och vi anställer fler inom till exempel VFX (Visual effects) och 3D för att möta behoven. Är man inte helt insatt kan det vara svårt att se skillnaderna mellan denna typ av produktioner och till exempel reality, men att till exempel ljudlägga och skapa ljuddesign för en långfilm är en annan sport än att ljudmixa för exempelvis tv.

Alla tv-hus pratar om hur de satsar stort på lokalproducerat drama, hur mycket märker ni på Chimney av den efterfrågan?

– Den märker vi av och vi har projekt och bokningar lång tid framöver där slutbeställaren är traditionella tv-kanaler, internationella produktionsbolag och de globala digitala medietjänsterna. Så efterfrågan både lokalt och globalt ökar. 

Ni köpte relativt nyligen upp Åkesson & Curry, är content ett område som ni kommer fortsätta att expandera inom?

– Ja, vi kommer fortsätta bygga ett integrerat erbjudande med vår spets inom rörlig kommunikation, produktion och digitalt. Man behöver vara allt snabbare från att lösa strategi och koncept till att få ut produktioner och att lyckas få till en fungerade distribution. Med uppköpet av Åkesson & Curry förra året fyllde vi det mer redaktionella innehållet så nu kommer vi kunna förbättra vårt erbjudande och våra kunders effekt ännu mer. Vad är nästa steg för Chimney, hur ska ni konkurrera med andra produktionsbolag på marknaden?

– Vi försöker faktiskt inte tänka så mycket på konkurrenter utan vi vill alltid engagera publiken oavsett plattform eller samarbetsform. Jag tror att de som levererar effekt och kvalitet kommer vara de som vinner i längden, så det är vårt fokus. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Chimney

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.