Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 21 oktober 2021, 08:05
Henric Larsson, grundare och komcernchef på Chimney, som nu byter namn.
Produktions- och contentbolaget Chimney byter namn. ”Detta är starten på en ny era”, säger Henric Larsson, grundare och koncernchef.
Ämnen i artikeln:
ChimneyUnder det senaste året har Chimney, enligt ett pressmeddelande, vuxit med 35 procent och har som ambition att tredubbla sin verksamhet i Europa inom 3–4 år.
Chimney grundades för 25 år sedan och har kunder som Netflix, H&M och Ikea. Bolaget har idag över 500 anställda på 13 olika kontor runtom i världen, varav 200 anställda i Sverige.
Nu byter bolaget namn till Edisen.
– Detta är starten på en ny era. Under det senaste året har bolaget haft en kraftig tillväxt och vi ser även att tillväxttakten kommer att hålla i sig kommande år. Det råder en stark efterfrågan från svenska företag, till stor del growth startups, som behöver en partner i deras internationella expansion. Men också från etablerade varumärken som behöver stöd i deras omställning från centralt till multiregional hantering av marknadsföringen samtidigt som varumärket håller ihop, säger Henric Larsson i pressmeddelandet.
Edisen, som är namnet på bolagets egenutvecklade produktionsplattform, är navet i verksamheten och därmed även ett naturligt val av namn, skriver man i pressmeddelandet.
– Att vi nu byter namn till Edisen blir startskottet för kommande 25 år.
Chimney-koncernen omsatte förra året 372 (411) miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat (EBITDA) på 19 (46) miljoner kronor.
Ämnen i artikeln:
Chimney