Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Casten Almqvist: "Vi har lagt den jobbigaste perioden bakom oss"

Publicerad: 5 Juli 2017, 10:00
Uppdaterad: 13 April 2018, 14:10

Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist. Foto: Alexander Donka.

ALMEDALEN 2017. Dagens Media träffar TV4:s vd Casten Almqvist för att prata om vårens omställningar och vägen framåt. "Jag tycker att vi har hanterat det här på ett professionellt sätt, vilket jag känner mig stolt över", säger han.


Ämnen i artikeln:

TV4Bonnier BroadcastingCasten AlmqvistAlmedalen

Det var i april som det blev känt att Bonnier Broadcasting ska minska kostnaderna med 400 miljoner på årsbasis. Förutom att Nyhetsbolaget läggs ned, tv-kanaler skrotas, och flera lokalredaktioner avvecklas, innebär det även att 90 tjänster försvinner.

När Dagens Media träffar bolagets vd Casten Almqvist i Almedalen, beskriver han det som en intensiv vår.

– Det här omställningsprogrammet spänner över en längre period, men det absolut jobbigaste, att skiljas från 90 kolleger, har vi nu lagt bakom oss. Det har varit en smärtsam process på alla sätt, inte minst att se hur alla i organisationen har påverkats av det – både de som lämnat och de som stannat kvar och måste säga hej då. Men jag tycker att vi har hanterat det här på ett professionellt sätt, vilket jag känner mig stolt över.

Hur har reaktionerna från medarbetarna varit?

– Nu när vi har gått igenom den första, jobbigaste fasen är något av det mest uppmuntrande att jag fått återkommande kommentarer om att det är tydligt varför vi gör det här. Det handlar ju om att vi vill ligga både ett och två steg före den omvärldsutveckling som nu sker. Vi vill äga vår egen framtid, och vi vill genomföra en omställning som präglas av tydlighet, empati och värdighet. Nu vill jag våga påstå att vi har hamnat nära den ambitionsnivån, vilket även har bekräftats av många.

Ni har berättat om en rad nya chefer – vad har varit er strategi i tillsättningen av dessa?

– Det är det nya arbetssättet som ligger till grund för strategin – att gå från tittare till användare. Det handlar om att vi måste jobba ännu snabbare. Därför har vi bestämt oss för att föra samman olika delar av organisationen, framför allt inom C more och TV4. Det har inneburit att vi ritat om organisationskartan i grunden. Efter 27 års tillväxt har vi ju vuxit lite som man tenderar att göra – organiskt och lite yvigt. Till slut kunde vi konstatera att vi hade sex lager med chefer. Det ideala i vår bransch är att ha fem lager, därför har vi nu reducerat ett av dessa. Det innebär såklart att färre måste göra fler saker, därför fördelar vi uppgifterna på ett annat vis och vissa delar har vi valt bort helt.

Casten Almqvist i Visby hamn. Foto: Alexander Donka

Har ni hunnit se någon effekt av förändringarna ännu?              

– De första signalerna har varit positiva, som sagt framför allt om att det är väldigt tydligt varför vi gör det här. Men jag får be om att få återkomma längre fram om hur väl vi har lyckats.

Vad återstår att göra?

– Den här första fasen av omställningen har handlat om medarbetarna. Nu har vi en stor del kvar i att detaljera, ett exempel är på vilket sätt den här ”nygamla” gruppen människor från Nyhetsbolaget ska jobba.

Hur ser du på den närmaste framtiden för TV4?

– Vi har kunnat lägga vårt bästa första kvartal 1 någonsin till handlingarna 2017, och nu kan vi även säga att vi gjort vårt bästa första halvår i TV4:s historia. Vi hoppas såklart att trenden håller i sig hela 2017 – det ser jag som vårt nästa viktiga mål. Det går ut på att göra transformationen från linjärt till digitalt och fortsätta utveckla relationen med våra annonsörer med MMS nya totalvaluta för video som en viktig pusselbit. Jag upplever att det vi gör är mer efterfrågat än någonsin. I jämförelse med de annonsalternativ som finns är vår relativa styrka idag större än någonsin. Utvecklingen ligger helt i linje med vår ambition att sluta dela upp världen i traditionellt och digitalt, och istället se det som att allt vi gör hänger ihop.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev