Casten Almqvist: "Vi är någonting på spåren"

2018-02-13 15:05  
Casten Almqvist, vd på TV4.

Vd:n Casten Almqvist om TV4:s rekordresultat och C Mores röda siffror.

I dag presenterade TV4 resultatet för helåret 2017. Det stod då klart att tv-husets operativa resultat ökar med 40 procent och för första gången översteg 1 miljard.

TV4:s vd Casten Almqvist gläds över att TV4 lyckats spränga miljardvallen.

– Jag förstås väldigt stolt över det här resultatet. Det här är resultatet av flera års enträget arbete med vår total-tv-vision, som vi har slitit med under flera år. Jag tycker att vi ser konturerna av ett typ av genombrott vad gäller just det, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– I grunden handlar det om ett ökat självförtroende i vår organisation och en stolthet över våra program. Men också en insikt och ett övergripande arbete som handlar om att på riktigt våga se sanningen i vitögat och se att det linjära-tittande avtar. När det händer måste man skapa något som tilltar – det har vi gjort med TV4 Play.

Under året som gått klättrade kanalens playtjänst, TV4 Play, upp till 3,8 miljoner inloggade användare.

– När vi gick in i året hade vi en plan som byggde på att vi skulle tappa något på det linjära. Sen skulle vi pararera det så gott vi kunde med TV4 Play. Och att det vi, på grund av det, skulle komma med en något mindre omsättning 2017 jämfört med 2016. Men det visade sig att den linjära-affären också den ökade.

– Det har inte bitit riktigt på samma sätt under tidigare år. Det kan ta tid när man håller på med teknikutveckling.

Casten Almqvist menar att konsumtionsbeteendet på TV4 Play har förändrats under de senaste åren.

– Tidigare var den någon slags videobandspelare. "Jag har missat "Så mycket bättre", då går jag dit och ser det i efterhand". Där har det skett en tydlig förändring, i dag går konsumenterna för att de vet att de kommer hitta något intressant där. Ungefär som att man förr i tiden slog på tv:n och zappade mellan kanalerna, på samma använder många i dag TV4 Play.

Har ni hittat ett framgångsrecept för att tackla linjär-tittandets minskning?

– Jag tror att vi är någonting på spåren. Men jag vill ändå vara ödmjuk inför scenariot att det linjära tittandet skulel falla oerhört mycket snabbare än i år. Om det händer har jag svårt att se att vi med samma hastighet kan lyckas locka publiken över på TV4 Play.

"En helt avgörande byggsten"

Samtidigt som TV4 sprängde miljardvallen fortsatte de röda siffrorna för C More. Det operativa resultatet landade på -296 miljoner kronor, att jämföra med -307 miljoner för helåret 2016.

Under senare år har streamingtjänsten uppvisat minustal hundratals miljoner. Som förlängning av det fick i fick bolagets vd Manfred Aronsson lämna sin tjänst under hösten 2017. Han ersattes av Mathias Berg som tilldelades rollen operativ chef.

Casten Almqvist menar att de nu bygger organisationen utifrån två dimensioner gällande den digitala transformation för att hitta en hållbar reklam-tv-affär. Den ena är TV4 Play, den andra C More.

– C More är en helt avgörande byggsten i vår framtidsstrategi. Vi tror stenhårt på den här strategin och på att ha ett strömmat tv-ben där vi får betalt för vårt programinnehåll.

Hur sammanfattar du 2017 för C More?

– Vi går in i 2017 med väldigt höga tillväxtmål , och de når vi inte. Vå når inte de mål vi måste nå, det är helt enkelt så att tillväxten går för långsamt – trots stora investeringar i teknik och programrättighter.

Men Casten Almqvist lyfter fram förra årets förändring som en anledning till att minustalen ska vändas.

– Det är så mycket som är gemensamt och som mår bättre av en operativ vardag och ett operativt ledarskap. Jag är övertygad om att vi kommer öka vår tillväxt kraftigt i takt med den här förändringen.

Vad har du sett att förändringen har lett till redan nu?

– Framför allt har jag internt sett att vi jobbar mycket mer i takt och jobbar mot ett mål. Pilarna går åt rätt håll.

Netflix förkunnade ju att de också kommer att satsa på svenskt innehåll, vad kommer det innebära för er?

– Konkurrensen från Netflix är magnifik. De seglar i en egen liga vad gäller storlek i Sverige. Jag vågar ändå påstå att Netflix grundmodell är internationell skala, vilket gör att det svenska språket aldrig kommer att bli en prioriterad satsning. Jag har svårt att se Netflix blir så starka på det lokala svenska språket.

Anser du att ni har en fördel just därför?

– Ja, det tror jag. Trovärdigheten på just den svenska marknaden, den tror jag att de har svårt att utmana om.

Vad gäller sporträttigheter förlorar ni Allsvenskan till Discvery 2020, finns det något som kommer ersätta?

– Vi har flera tankar och idéer kring hur det kommer att se ut, men det är vi inte beredda att avslöja än. Fram till dess har vi ett oerhört starkt sporterbjudande, som dessutom blir ännu starkare i år, i och med att vi efter fotbolls-VM adderar Uefa Nations Leage och all svensk och europeisk landslagsfotboll för de närmaste fyra åren till C More, säger Casten Almqvist.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt