Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Casten Almqvist: ”Rekylen blev kraftigare än vi vågat hoppas på”

Publicerad: 30 december 2021, 07:15

Casten Almqvist hyllar TV4-medarbetarnas insatser under 2021.

Foto: Janne Næss

Frågan om en stramade reglering av spelreklam är en av de viktigaste frågorna under 2022, menar TV4 Medias vd Casten Almqvist.


Ämnen i artikeln:

TV4Casten AlmqvistMediebranschen summerar 2021

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– Tveklöst pandemin. Rekylen från annonsmarknaden blev kraftigare än vi vågat hoppas på vilket gjorde att vi efter ett mycket dramatiskt 2020 fick mer fast mark under fötterna rent ekonomiskt. Vi har sänt nyheter, sport och samhällsprogram precis som vanligt under hela pandemin. Det betyder att strax över hälften av alla våra medarbetare har varit inne på kontoret. Under senhösten har resten av oss kunnat återkomma till kontoret vilket inte minst jag själv upplevt som synnerligen energigivande. 

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– Alla medarbetare på TV4 Media som med mirakulösa insatser bidrog till att vår publik kunde fortsätta att njuta av sina favoritprogram och ta del av nyheter från TV4 dygnet runt, samtidigt som vi genom stor flexibilitet och lyhördhet kunde lotsa våra annonskunder genom krisen. Det senare var en avgörande orsak till att vi blev framröstade som Årets Media i Stockholm Media Award 2021

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att fortsätta sätta användare och kunder i centrum för allt vi gör i arbetet med att transformera och framtidssäkra TV4. 

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Tre saker: 1) Pandemins utveckling 2) Att vår nya regering tar konkreta krafttag mot illegal streaming 3) Att regeringen tänker om när det gäller reglering av spelreklam. TV4 förespråkar självreglering och mindre politisk styrning. Med liggande utredningsförslag som föreslår ökad styrning i form av ”särskild måttfullhet” straffas ansvarstagande aktörer. TV4 har idag ett strikt eget regelverk som både reglerar hur mycket spelreklam vi visar samt hur den får utformas för att kunna visas hos oss.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.