Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Casten Almqvist: "Gäller att hitta en bra balans"

Publicerad: 3 September 2012, 08:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Dagens första Kristallenseminarium skulle handla om den ökade konkurrensen på tv-marknaden. Istället handlade det dock mer om diskussionen kring tv-avgiften.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

Under seminariet, där de fyra vd:arna Eva Hamilton, Casten Almqvist, Joachim Nordlind och Jonas Sjögren deltog, utbröt en livlig debatt kring finansieringen av SVT-produktioner som "Melodifestivalen", där alla utom Eva Hamilton ansåg att det behövs en större transparens.

Trots att TV4-Gruppens vd Casten Almqvist själv ivrigt deltog i debatten, så säger han till dagensmedia.se efter seminariet att han saknade en större diskussion kring hur utmaningarna för framtidens tv ser ut.

– Jag hade velat ha en diskussion kring hur vi ska utvecklas i framtiden, hur balansen ska se ut, säger Casten Almqvist till dagensmedia.se.

Enligt Casten Almqvist är den linjära tablån och reklampausen starkare i dag än någonsin, något som måste mötas upp med en stark digital närvaro.

– Det gäller att med full kraft fortsätta utveckla vår välmående kärn-tv och den linjära tablån, men att även på allvar satsa på digitala sidan, säger han.

TV4-Gruppen har också lagt ner flera traditionella sajter, för att under vintern och våren rulla ut flera digitala nyheter.

– Vi kommer att fokusera på både betal och reklam vad gäller digitalt. Men det gäller att hitta en bra balans mellan både det digitala och det linjära, säger han.

Kravet för detta är dock att man fortsätter att göra de digitala lösningarna allt mer användarvänliga.

– Vi måste anställa duktiga kollegor, men också lyssna på vad folk säger. Det måste vara lätt för folk att använda det digitala, säger han.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev