Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Casten Almqvist: "Ännu ett tufft år för C More"

Publicerad: 5 februari 2015, 13:22
Uppdaterad: 23 mars 2016, 12:47

C More gör en rörelseförlust på hundratals miljoner kronor. Det berättar TV4-gruppens vd Casten Almqvist i en intervju om Bonnier Broadcastings bokslut för 2014.


Ämnen i artikeln:

BonnierTV4

Under förra året förvärvade Bonnier Holding samtliga aktier i C More. Därför ingår inte bolagets resultat i det bokslut som TV4-gruppen offentliggjorde tidigare i dag.

2013 var dock ett mycket tufft år för bolaget, som gjorde nära 325 miljoner kronor i förlust, och nu avslöjar Casten Almqvist, vd för TV4-gruppen och affärsområdeschef för Bonnier Broadcasting, att även 2014 var smärtsamt.

– Från och med i år kommer C More att komma tillbaka till Bonnier Broadcasting-familjen. Planen är att integrera det som C More-gänget gör med det som övriga broadcasting håller på med. Vi ska jobba mer som en helhet, inte minst i syfte att bli ännu bättre på de digitala plattformarna, säger Casten Almqvist och fortsätter:

– Resultatmässigt är det dock utmanande. 2014 var ännu ett tufft år med hundratals miljoner kronor i förlust. Det som är positivt är att vi har en ny kraftfull ledning ombord som har kommit långt i saneringen av underskottet. Vi har en bra plan framåt.

Hur stor förlust gjorde C More?

– Vi vill inte ge någon siffra för C More eftersom det är Bonnier Holding.

Hur ser det ut för Nyhetsbolaget? De gjorde ju en del nedskärnignar förra året.

– De har framför allt gjort ett publicistiskt bra år med valrörelsen som en av många höjdpunkter. TV4 är väldigt nöjda med de leveranser som Nyhetsbolaget bjudit på, både när det gäller digitalt och linjärt. De har dessutom genomfört en svår och smärtsam förändring på lokal-tv-sidan som dock har med TV4:s resultat att göra.

– Ovan på det har de lyckats förbättra sitt eget resultat med över 100 miljoner kronor på ett år. Vi är nästan framme vid målet. Det de har uträttat är otroligt.

Är målet att Nyhetsbolaget ska nå break even?

– Det är ett delmål. Det andra delmålet är att Nyhetsbolaget ska utvecklas och börja sälja program till andra än TV4 och därigenom bli lönsamma.

Om vi går tillbaka till TV4-gruppen, vad säger du om ert bokslut? Ni gjorde ett rörelseresultat på 640 miljoner kronor.

– Vi är stolta. Vi känner att vi följer vår plan för den nya strategi som vi la fast redan 2013, det vill säga den digitala transformationsplanen. I den ingår att växla över från vinstmaximering till att investera i den digitala transformationen. Vi har haft stora omfördelningar av konstnaderna internt och det är viktigt att vi fortsätter att följa den planen oavsett vilka vindar som blåser.

Ni minskade rörelseresultatet med 18,3 procent, vilket beror på de investeringar ni gjort digitalt. Vad har tittarna fått för de här pengarna?

– De har fått ett riktigt bra 2014. Både linjärt och digitalt. Vid fotbolls-VM visade vi verkligen vad vi går för. Valet är ett annat fantastiskt exempel på vårt nya plattformsoberoende arbetssätt. Vi har slagit helt nya rekord tittarmässigt på alla plattform och nådde också en stor grupp unga. Vissa dagar under valveckan slog våra valprogram med bland andra Marcus Oscarsson till och med "Paradise Hotel" i vissa yngre målgrupper.

– Även "Idol" och "Så mycket bättre" slog all time high. Så det var ett bra år, inte minst för publiken och våra användare.

Hur stor del av TV4:s resultat bidrog nedläggningen av lokal-tv med?

– Under 2014 belastades resultatet av kostnader för nedläggningen av lokal-tv. Från och med 2015 återinvesteras motsvarande pengar i teknikutveckling och satsningar på svenska program, bland ytterligare förstärkningar av nyheter och samhällsprogrram

Hur går det med den gemensamma SVOD-tjänsten som Bonnier ska lansera?

– Lanseringen får vi återkomma till men vi följer vår plan. Det är ett ganska omfattande projekt och då framför allt idén om att kraftsamla Bonnier Broadcasting i syfte att bli riktigt användarvänliga. Den här tjänsten kommer att börja dyka upp för användarna under året men vi är medvetet vaga med när den kommer.

TV4-gruppen håller också på att se över en förbättring av den reklambaserade tjänsten TV4 Play.

– Vi ska ta nästa steg och tittar just nu på hur vi kan förbättra användandet av våra tjänster. I anslutning till det kommer vi också lansera ett antal nya annonsprodukter som exempelvis vårt Bonniergemensamma videoannonsnätverk.

– Det handlar om att skapa räckvidd och intelligenta datalager. Vi behöver veta mer om våra användare.

Vad ser du för utmaningar och möjligheter för TV4-gruppen i år?

– Jag ser framför allt två prioriterade områden. Det första är att vi vågar fortsätta med den här höga investeringstakten i den digitala transformationen, som sträcker sig fram till 2017. Det är oerhört viktigt. Det andra är att vårda den traditionella linjär-tv-affären. Vi har aldrig haft en högre efterfrågan på annonser.

Som ett led i detta kommer TV4, som Dagens Media tidigare berättat, att justera sin huvudmålgrupp från 12-59 år till 15-64 år.

– Det kan låta odramatiskt men det är en mycket stor förändring för oss och våra kunder. I första hand kommer detta inte bidra till 2015 utan mer långsiktigt. Det handlar om att förlänga livslängden på den linjära tv-affären genom att helt enkelt börja ta betalt för det tittande som många gånger ingått när man köper TV4:s huvudmålgrupp, säger Casten Almqvist och fortsätter:

– Den här målgruppen är rikare, friskare och mer mottagliga för reklambudskap än tidigare och det finns all anledning att erbjuda den till kunderna. I samma veva genomför vi också en prisökning.

Ni slog ett annonsrekord 2014, kommer ni göra det i år också?

– Vi har siktet högt inställt men vi får återkomma till det. Men totalt sett har vi goda chanser, särskilt när man ser till att Play-annonserna och övriga intäkter växer.

Även i Finland går det bättre, berättar Casten Almqvist.

– Vi har genomfört en förbättring av resultatet för Bonnier Broadcasting i Finland, även om det fortsätter att vara väldigt utmanande rent makroekonomiskt. Sanktionerna mot Ryssland slår väldigt hårt mot den finska ekonomin. För vår del har vi dock lyckats halvera förlusten i Finland så det går åt rätt håll.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

BonnierTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.