Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Casten Almqvist: "Affären är som att hälla raketbränsle i vår befintliga strategi"

Publicerad: 23 Juli 2018, 06:16
Uppdaterad: 23 Juli 2018, 09:08

Casten Almqvist. Foto: Janne Naess

Affären mellan Bonnier och Telia är ett ansvarstagande gentemot finska och svenska medborgare, menar TV4:s vd Casten Almqvist, som säger att han varit beredd på de politiska utspel som offentliggörandet av köpet givit upphov till.


Ämnen i artikeln:

TV 4Telia

Fredag morgon basunerades den stora nyheten ut om miljardaffären mellan Telia och Bonnier, och i kölvattnet av det följde både uttalanden från branschsexperter och politiska utspel.

Från branschens håll har affären beskrivits som både logisk och väntad, och det pekas på den kraft som fusionen skapar både i form av konkurrens mot amerikanska techjättar, men även i form av erbjudandanden till kunder och annonspartners. Oppositionspolitiker har tagit tillfället i akt att lobba för försäljning av statens innehav i Telia, samtidigt som miljardaffären fått regeringen att obekvämt skruva på sig. Näringsministern, som samma dag som affären offentliggjordes kallade Telia till möte, sade bland annat till Dagens Industri att han ”inte var imponerad” av affären.

Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist däremot beskriver nyhetsfredagen som en spännande och intensiv dag.

– Klockan sju på morgonen började det, sen gick det i ett hela dagen, men på ett bra sätt, säger vd:n,  som också föreslagits att bli den som styr över Telias nya affärsområde, som tv-verksamheten ska ingå i.

Var du beredd på de reaktioner som kom från politiskt håll, från till exempel näringsministern?

– Jag har respekt för att detta är en stor fråga, och att den skulle debatteras var förväntat. Min uppgift som ansvarig utgivare är dock att fokusera på  det fortsatta publicistiska oberoendet, och på den punkten känner jag mig trygg eftersom ett nytt separat affärsområde kommer att bildas inom Telia, säger Casten Almqvist som liknar det framtida affärsområdet på Telia i förhållande till ägarbolaget, vid det oberoende som nu finns mellan TV4 och Bonnier AB.

– Jag kommer precis som idag att vara ansvarig utgivare. Ett ansvar som jag sedan delegerar till några av mina duktiga chefskollegor ute i organisationen.

 Om situationen som uppstår i och med att staten äger 37 procent av aktierna i telekomjätten har han inte mycket att säga:

– Det är en ägarfråga, och jag är framförallt tjänsteman i detta.

  På presskonferensen i fredags sade Telias vd att ett antal nyckelpersoner på Bonnier Broadcasting har erbjudits incitament för att stanna kvar i bolaget. Vad betyder ägarbytet för övriga anställda?

 – Vi befinner oss mitt uppe i en oerhört spännande förändring av hela vår bransch. Vi på Bonnier Broadcasting har redan kommit lång i våra digitala transformation. Den här affären innebär en möjlighet att ytterligare växla upp farten och kraften i denna omvandling. Jag tror de flesta i vår organisation ser fram emot detta nästa steg på vår resa. Det Telias vd nämnde på presskonferensen gäller en liten grupp i ledningen som vi ser som väldigt viktiga att ha med under övergången. De personerna har erbjudits en belöning för att vara med en tid framöver.

  Vilka är dessa personer, och kan du säga något om omfattningen på belöningen?

–  Jag har inga vidare kommentarer kring det.

  Vad är ditt nästa steg i den här processen?

– Måndagen blir en vanlig dag på jobbet. Nu skall vi hjälpa konkurrensmyndigheterna att göra en bra prövning. Det är viktigt att understryka att vi var ett Bonnierbolag i går och att vi är ett Bonnierbolag tills affären stängs, sannolikt någon gång under andra hälften av nästa år. När affären väl är stängd gäller det för oss i ledningen att jobba i parallella spår. Det ena spåret är vardagen som handlar om vårt vanliga höga fokus på våra användare och kunder. Det andra spåret är att hitta passformen med våra nya kollegor från Telias nuvarande tv-verksamhet som skall börja jobba inom Bonnier Broadcasting och hur vi på bästa sätt växlar ut potentialen mellan Telia och oss.

  Vad är ditt budskap till annonsörerna, angående affären som offentliggjordes i fredags?

­– De kommer att kunna räkna med en fortsatt urstark och pålitlig partner som fortsätter att satsa stenhårt på svenskt lokalt programinnehåll, med fler och ännu nöjdare användare. Den här affären är som att hälla raketbränsle i tankarna på vår befintliga strategi, ”från tittare till användare”, som har varit väldigt framgångsrik de senare åren.

  Affären skapar en stark lokal aktör, i förhållande till amerikanska jättar som Netflix, HBO och Amazon. Men samtidigt så växer sig Telia väldigt stark i förhållande till nordiska konkurrenter. Hur ser du på det?

 – Jag ser det som ett ansvarstagande gentemot finska och svenska medborgare att det i och med den här affären kommer att finnas en stark lokal spelare som värnar om lokalproducerad drama, underhållning, journalistik och sport. Sen ska man inte glömma att flera av våra konkurrenter, om du bortser från de jättar som du nämner och som vi nu förstärker mot, också är delvis ägda av amerikanska företag.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV 4Telia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.