Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Cartoon Network vinner mark

Publicerad: 30 september 2010, 03:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Cartoon Network fördubblar sitt tittande. Men konkurrenten Nickelodeon tar det med ro. "I vår målgrupp är vi så starka att vi inte ens ser de som ett hot", säger kanalchefen Jenny Frisk.


Kampen om barnens tv-tittande blir allt tuffare. I målgruppen barn 3-11 år har Cartoon Network mer än fördubblat sina tittarsiffror sedan augusti 2009. Bakom framgångarna ligger populära program som Justice League, Batman samt Pinky & The Brain, säger Berit Angersbach Schou, kanalchef för Cartoon Network i Norden.

– Den största ökningen har skett under primetime vilket vi är mycket stolta over. Det är en blandning av att vi har ett bra innehåll och att vi har blivit bättre på att licensera ut våra varumärken som Ben-10 och Bakugan, säger Berit Angersbach Schou.

Cartoon Network har i skrivande stund runt 25 000 tittare i snitt varje dag. För att behålla tittarsiffrorna planerar man att ytterligare förstärka kanalen med nyproducerade serier.

– Vi har jobbat mycket med programinnehållet och marknadsföringen och vi tycker att det är kul att vi nu kan se att svenska barn tycker om våra produkter allt mer.

Konkurrenten Nickelodeons kanalchef Jenny Frisk säger att hon inte är oroad över Cartoon Networks framgångar. I målgruppen barn 6-11 år har Nickelodeon en tittartidsandel på 21 procent av målgruppen medan Cartoon Network enbart ligger på 5,23 procent, enligt Jenny Frisk.

– Vi är bra på att fånga upp vad barn vill ha och vi jobbar jättemycket mer vår tablå. Det är viktigt att känna sin tittare. I vår kärnmålgrupp är vi så starka att vi inte ens ser Cartoon Network som ett hot.

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev