Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Carat gick miste om Saab-kampanjen

Publicerad: 14 Augusti 2009, 11:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Saabs uppmärksammade vår- och sommarkampanj gjordes utan Carat.


I februari 2009 beslutade sig Saab för att stoppa all reklam. Anledningen var, naturligtvis, att man övergetts av ägaren General Motors och att Saab var tvunget att söka företagsrekonstruktion.

Men i maj var man redo för kampanjcomeback. En ganska annorlunda sådan. 

– Det här är ingen traditionell "kom-och-köp-kampanj". Vi vill försöka bygga upp förtroendet för varumärket Saab, det har varit så otroligt mycket skriverier om konkurshot och annat. Det är den dåliga pr:en vi ska fokusera på, bilarna är ju desamma, berättade Patrik Riese, chef för Saab i Sverige.

Förutom printannonser och lanseringen av sitt newsroom på nätet rullade Saab ut en 45-sekundersfilm i TV4.

Carat är Saabs samarbetspartner kring medieköpen. Men i det här fallet valde Saab att inte involvera mediebyrån. Istället förhandlade man själva med TV4.

– Det stämmer att vi gjorde det för den här specifika kampanjen. Vi hade dialogen med vissa av medierna direkt, men storyn och tankarna bakom kampanjen och vad den betydde var så pass viktig för oss att vi ville berätta den själva, säger Patrik Löfberg, chef för Saabs nordiska marknadskommunikation.

TV4 var också med i filmens produktion. Patrik Löfberg  understryker dock att samarbetet med Carat fortsätter.

– Allt vi har planerat inför kvartal tre är planerat tillsammans med Carat. Det andra var en unik kampanj, säger han.

Samtidigt cirkulerar uppgifter i brittisk branschpress att GM har inlett en mediebyråupphandling och att man planera att stycka upp kontot, från ett för hela koncernen till ett för varje bilmärke.

– Det är möjligt att det pågår någon sådan översyn och att det kanske rinner ner i mitt knä senare. Men just nu kan jag inte säga något om det, säger Patrik Löfberg.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.