Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

Canal Plus: Vi ser ingen effekt av Premier League-förlusten

Publicerad: 13 Augusti 2010, 11:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:43

MTG snuvade Canal Plus på prestigerättigheterna Premier League. Men enligt Jonas Eriksson, vd på Bonnierkanalen, har man inte sett någon massflykt.


Ämnen i artikeln:

Canal PlusPremier LeagueViasat

När det stod klart att Viasat tog över Premier League-rättigheterna målades affären upp som en stor förlust för Canal Plus.

I helgen drar den engelska fotbollsligan igång, men Canal Plus vd Jonas Eriksson säger att man inte upplever att kunderna flytt kanalen. I alla fall inte än.

– Nej, vi ser ingen effekt utav det. Vi håller oss fortfarande runt 1 miljon kunder i Norden, säger han.

Han tror att intresset för spanska ligan, som Bonnier flyttade från TV4 till Canal Plus, gjort att kanalen kunnat behålla många av kunderna.

– VM var jättebingo för oss med Spanien i final och England som åkte ur. Det har varit mycket fokus under sommaren på spansk fotboll, säger Jonas Eriksson.

Hade ni förväntat er att fler skulle överge Canal Plus?

– Nej, vi har hela tiden vetat om att spansk fotboll är stark, de största profilerna finns där.

De förlorade rättigheterna innebar ju också att Canal Plus slapp en utgift på en dryg miljard kronor.

Om ni samtidigt inte tappat abonnenter, är det inte i själva verket ni som dragit vinstlotten?

– Det får framtiden utvisa, det är lite för tidigt att svara på den frågan. Det råder ingen tvivel om att Premier League är en fantastisk liga. Men om MTG vann en massa kunder på Premier League så tog de dem inte från oss, säger Jonas Eriksson.

Exakt hur viktiga Premier League-rättigheterna är vet ingen, enligt Jonas Eriksson.

På MTG:s kapitalmarknadsdag i somras uppgav MTG-chefen Manfred Aronsson – enligt Kampanje - att konkurrenten Canal Plus sportkanaler hade runt 550 000 kunder och att runt hälften av dem köper abonnemang enbart för att kunna se Premier League.

Jonas Eriksson igen:

– Jag vill inte kommentera det.

Hur de nya rättigheterna påverkat Viasat är oklart. Informationschef Karin Zingmark säger att de inte kommenterar abonnemangen eftersom bolaget är börsnoterat.

Enligt MTG:s senaste kvartalsrapport hade Viasat 832 000 premiumabonnenter i hela Norden i juni 2010, jämfört med 778 000 i juni 2009.  

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev