Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Canal Digital tappar tusentals kunder

Publicerad: 2 Maj 2016, 13:06
Uppdaterad: 2 Maj 2016, 13:06

I efterspelet efter bråket mellan Telenor och Discovery står det klart att Canal Digital nu tappar närmare 20 000 kunder. Enligt Canal Digital själva beror det dock inte på tv-bråket.


Ämnen i artikeln:

Canal DigitalTelenor

I vintras rasade ett uppmärksammat tv-krig mellan Telenor och Discovery Networks. Bråket gällde prisnivån och paketeringen av Discovery Networks kanaler. Parterna kunde inte komma överens, vilket gjorde att Kanal 5 och kanal 9, till sist slocknade för telenorbolagens 800 000 kunder.

Tittarna rasade och effekten av bråket blev att kanal 5 halverade tittandet i sin huvudmålgrupp.

Totalt höll bråket på i tio dagar innan parterna till sist kom överens.

Canal Digital, på nordisk koncernnivå (Norge, Sverige, Danmark och Finland) förlorade ca 20 000 kunder över första kvartalet på grund utav Discovery-bråket, enligt Analysbrevet.

Siffrorna från Telenors kvartalsrapport från första kvartalet visar siffrorna stämmer, men det står inte specifikt varför kunderna lämnat.

Canal Digital bekräftar avhoppen, men nekar bestämt till att avhoppen har att göra med vinterns tv-bråk.

– Vi har inga officiella siffror för enbart Sverige, men jag kan dementera att Canal Digital Sverige förlorade 19 000 kunder på grund utav Discovery-konflikten. Det blev betydligt färre, säger Fredrik Welin, Projektledare marknadskommunikation Canal Digital, på mejl till Dagens Media och fortsätter:

– De främsta anledningarna till att man hoppar av är flytt, förändrade ekonomiska- eller familjeförhållanden eller att man går till en konkurrent på grund utav någon slags aktivitet. Men om man ser på helår är vi en av få i branschen som ökar vår kundbas, vilket vi har gjort tre år i rad.

Trots att Canal Digital enligt dem själva går bra från ett helårsperspektiv, så har antalet avhoppare varit fler detta kvartal än vanligt enligt Fredrik Welin.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Canal DigitalTelenor

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev