C Mores förlust: En halv miljard kronor

C More blöder – och gör en rekordförlust. För Dagens Media berättar vd:n Manfred Aronsson hur Bonniers sorgebarn ska vändas en gång för alla.

Redan i början av 2015 var Bonnier Broadcasting-chefen Casten Almqvist tydlig med att C More lämnat ännu ett tufft år bakom sig – med ”hundratals miljoner” i förlust.

C Mores bokslut för 2014 visar hur djup krisen är.

Bolaget gjorde en förlust på en halv miljard kronor, samtidigt som intäkterna föll med 10 procent.

Rörelseresultatet skrevs till minus 494 (-307) miljoner kronor, vilket är det sämsta resultatet sedan Bonnier via TV4 köpte C More 2008.

Intäkterna landade på 2032 (2262) miljoner kronor.

Grovt räknat innebär det att 25 kronor i förlust genererades för varje hundralapp som C More drog in.

Tv-veteranen Manfred Aronsson, med ett förflutet hos konkurrenterna SBS och MTG, tog över vd-stolen på C More i augusti 2014. Han leder nu arbetet som ska få C More på fötter och transformera det ”från ett linjärt broadcastingbolag till ett digital first-bolag”.

– Det är såklart ytterst allvarligt med så stora förluster de senaste åren, men istället för att bara skära kostnader för att förbättra resultatet på kort sikt så investerar vi i organisation, teknik och varumärke, säger Manfred Aronsson.

Utmaningen är dubbel.

Dels krigar C More om de betalande tittarna i linjär-tv med MTG:s Viasat.

Dels möter C More internationella aktörer som Netflix och HBO Nordic på nätet, där prispressen är hård.

Det har tidigare ryktats om att Bonnier planerat en försäljning av C More. Men förra året köpte Bonnier ut Telenor, som tidigare ägt 35 procent av C More. Bonnier äger därmed 100 procent av C More.

En central del i kampen för att vända till vinst har varit att sälja av delar av C More, bland annat samtliga sportkanaler och sporträttigheter i Norge.

– Vi arbetar mycket hårt med att strukturera om C More och en viktig del har varit att avyttra vissa olönsamma och mindre lovande delar inom C More det senaste året. Särskilt i Norge och Danmark, där vi dessutom saknar ett fri-tv-ben att samarbeta, med har läget vart mycket svårt. I Norge har vi därför i en nyligen avslutad affär sålt hela C More Sport Norge. Vi har dessutom sålt våra minipay Canal 8 och Canal 9 i Danmark till SBS Discovery.

C More har också fimpat sina mini-pay-kanaler i Norge, vilket ska minska förlusterna men även betyder att intäkterna minskar.

Manfred Aronsson uppger dock att intäkterna i kärnverksamheten, premium-tv, har ökat.

– Dessa strukturella affärer kommer signifikant bidra till ett klart bättre utgångsläge för C More, även om dessa effekter kommer ha full påverkan först 2016. Samtidigt behöver vi utveckla de delar som är lovande och kan bli lönsamma vilket är ett arbete som pågår intensivt parallellt.

 Vilka är era mest konkreta åtgärder för att vända utvecklingen?

– Förutom det tuffa arbetet det senaste året med att avyttra de olönsamma delarna har vi påbörjat investeringar i organisationen, varumärket och teknik. Vi har ett generellt starkt och brett innehåll med en tydlig och vass svensk spets, ingen slår oss på det bästa svenska innehållet. Nu bygger vi för att framgent skapa mycket bättre förutsättningar att kunna kapitalisera på detta starka innehåll.

Ingen av streamingaktörerna på nätet går ut med siffror över antalet betalande abonnenter.

Men C Mores webbtjänst C More Play ligger långt efter konkurrenter som Viaplay, Netflix och HBO Nordic, enligt Mediavision och MMS.

Bonnier jobbar sedan ett drygt år tillbaka med att utveckla en stor gemensam onlinetjänst som ska samla rättigheter från hela koncernen.

Där ska C Mores tidigare video on demand-tjänster (Filmnet, C Sports och C More Play) och delar av TV4 Play Premium ingå.

– Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra den tjänst vi redan har, och fokuserar numera på endast ett märke och en tjänst: C More. Borta är Filmnet och C Sports. Projektet med en gemensam videoplattform för TV4 och C More samt utvecklingen av C Mores nya tjänst, som en del av ett större ekosystem med TV4 och andra delar av Bonnier, pågår parallellt med syfte att utvinna såväl kraft som synergier och skalfördelar, säger Manfred Aronsson.

Tidigare har Bonnier uppgett att tjänsten, som ska gå under namnet ”C More”, skulle lanseras under 2015.

Den planen ser inte ut att hålla.

– I dagsläget pågår fortfarande utveckling och vi har gott hopp om att vår uppgraderade tjänst kan lanseras någon gång efter årsskiftet.

Vad talar för att ni kan ta en större del av kakan med Bonniers kommande koncerngemensamma OTT-tjänst?

– Intresset för de tjänster och det innehåll vi erbjuder är stort, marknaden och betalningsviljan växer inom framförallt strömningstjänster med starkt innehåll. Även 2015 kommer för C More bli ett tufft år finansiellt men vi ser stora möjligheter 2016 med helårseffekt av de avyttringar och investeringar som genomförs under 2015.

– Det som talar för oss är tror jag vårt starka innehåll med lokal spets, ett smartare samarbete mellan C More och TV4 inom drama och sporträttigheter liksom teknik och cross promotion, samt vår interna vilja att lyckas vända C More en gång för alla, säger Manfred Aronsson.

Detta är en uppdaterad version av en artikel som publiceras i Dagens Medias tidning #15 2015, som utkommer i dag.

Prenumerant? Läs Dagens Medias artikel om C Mores problem, där mediebyråernas tv-chefer ger sin syn på C Mores situation:

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

Publicerad 2015-09-16 07.33Uppdaterad 2016-02-01 09.25

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: