Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

C Mores Farangkampanj ger svenskarnas bild av Thailand

C More ska äga den lokala positionen. Kampanjen #farangbilden, framtagen för att marknadsföra originalserien Farang och knyta en nära relation till tittaren, är ett exempel på detta. "Vi växlar upp pr-arbetet som vi inte har jobbat lika mycket med tidigare", säger Johan Gustafsson, nordisk kommunikationschef på C More.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 16 Mars 2017, 07:00
Uppdaterad: 16 Mars 2017, 07:06

Ämnen i artikeln:

C More

Bild 1/2  Här är analysen av de 426 bilder som skickades in.

Som del av C Mores marknadsföring av originalserien Farang har svenska Thailandresenärer kunnat dela med sig av sin bild av landet. Under sportlovsveckorna då många svenskar reser till Thailand har man kunnat posta bilder på Instagram under #farangbilden och på kampanjsidan www.farangbilden.se.

Serien Farang utspelar sig inte i den paradisliknande miljö som man annars kanske förknippar Thailand med – utan på landets mörka bakgator.

Just den konstrasten har man velat spinna vidare på i kampanjen.

– Antagandet att det är en bild av Thailand svenska turister inte är vana att se, låg till grund för det som till slut blev själva idéen, att undersöka och försöka förstå vilken bild av Thailand svenskarna väljer att dela med sig av, säger Patrik Beskow på kommunikationsbyrån Affairs som har tagit fram kampanjen för C More och fortsätter:

– Vi har försökt att engagera människor och få de att dela med sig av sina bilder från Thailand. Vi har även gjort ett viktigt samarbete med Katarina Graffman som är doktor i antropologi som har djupdykt i den data vi har samlat in från kampanjen.

Totalt skickades 426 bilder in och har legat till grund för en kvalitativ bildanalys som kartlagt bildernas motiv, plats, tid, väder och om människor eller miljöer porträtteras.

– Tillsammans med ett team på Retuscheriet har vi sedan byggt upp en ny bild av Thailand baserat på bilderna.

Blev bilden som ni hade tänkt?

– Mer eller mindre. Vi trodde nog att mat skulle vara mer förekommande och vi hade räknat med mer selfies. Analysen från Katarina visar att vi är väldigt präglade av reklam, film och tv när det kommer till hur vi ser på Thailand. På sociala medier vill vi gärna visa upp en miljö som vi vill vara en del av.

"Vi vill äga den lokala positionen"

Det här sättet att kommunicera på kring sina originalserier är ett relativt nytt sätt för C More att skapa en närmre och mer lokal relation till sina tittare.

– Vi vill äga den lokala positionen och den byggs inte enbart genom vårt innehåll utan också genom vårt tilltal i vår tjänst och i vår kommunikation. Farang-kampanjen är ett exempel på det där vi tar avstamp i lokala beteenden, att många svenskar reser till Thailand, säger Johan Gustafsson, nordisk kommunikationschef på C More, till Dagens Media.

Ett annat exempel är när C More hade rödamattan-premiär för serien Gåsmamman i en tittares vardagsrum.

– Vi växlar upp pr-arbetet som vi inte har jobbat lika mycket med tidigare. Det är viktigt att kommunikationen bidrar till att skapa engagemang i våra egna och sociala kanaler, det ger en annan närhet.

Vad hoppas ni få ut av att skapa en närmare relation till era tittare rent konkret?

– Lojalitet är en del, men framförallt är det viktigt för oss att kunden bygger en relation till C More, och inte bara till vårt innehåll.

Farang med Ola Rapace i huvudrollen hade premiär torsdag förra veckan och idag sänds det tredje avsnittet. Johan Gustafsson vill inte dela med sig av några tittarsiffror men säger att tittningen har varit hög.

– Den ligger i paritet med Saknad och Gåsmamman, den har fått ett väldigt bra mottagande, säger han.

Om kampanjen:

Antropologen Katarina Graffman fokus ligger inom området medie- och konsumentantropologi. Tidigare har hon även gjort uppmärksammade undersökningar om svenskarnas beteende för företag som IKEA och H&M.

Läs hennes analys under "Relaterade dokument".

Ämnen i artikeln:

C More

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.