Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

C More säljer all sport i Norge

Publicerad: 23 Februari 2015, 07:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Förlusttyngda C More säljer alla sina norska sportkanaler.


Bonniers sorgebarn C More, betal-tv-bolaget som köptes för tre miljarder kronor 2008, fortsätter att blöda. Det bekräftade TV4-gruppens vd Casten Almqvist nyligen i en intervju med Dagens Media.

– 2014 var ännu ett tufft år med hundratals miljoner kronor i förlust. Det som är positivt är att vi har en ny kraftfull ledning ombord som har kommit långt i saneringen av underskottet. Vi har en bra plan framåt, sade han i samband med att Bonnier släppte sin bokslutskommuniké.

I dag avslöjas en del i den planen. Sporträttigheter har länge varit den kanske viktigaste nyckeln i kampen om tittarna på betal-tv-marknaden. Nu står det klart att C More säljer hela sin sportportfölj – både kanaler och rättigheter – till Egmontägda TV 2.

De två aktörerna inleder även ett ”långsiktigt samarbete” kring C Mores film- och serieutbud på den norska marknaden.

– Samarbetet mellan C More och TV 2 i Norge skapar bättre förutsättningar för en hållbar lösning för oss på en mycket konkurrensutsatt och föränderlig medie- och tv-marknad, som inte längre är endast nationell eller nordisk utan i allt högre grad global. Affären och samarbetet innebär att det nu blir lättare för norska konsumenter att upptäcka C Mores starka premiumprodukt, säger C Mores vd Manfred Aronsson, i ett pressmeddelande.

Affären förutsätter godkännande av Konkurrensverket, och förväntas bli avslutad under våren.

LÄS ÄVEN:

Det innebär affären

• C Mores samtliga sporträttigheter och sportkanaler i Norge, inklusive tjänsten C Sports, övergår till TV 2.

• Kanalerna kommer att nå marknaden "i regi av och på det sätt TV 2 beslutar".

• Film- och serieutbudet distribueras fortsatt under C More-varumärket "inom ramen för ett långsiktigt samarbetsavtal".

• TV 2 ansvarar för marknadsföring, försäljning och paketering av film- och serieutbudet.

• TV 2 övertar "alla förpliktelser C More har gentemot sina norska kunder". C Mores norska personal övergår till TV 2:s organisation.

• Affären ska förväntas bli avslutad senare i vår efter granskande av Konkurrensverket.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.