Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

C More lanserar serie – tillsammans med TV4:s konkurrent Kanal 5

Samarbetar med Kanal 5 om nya "Gåsmamman".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Oktober 2015, 12:58
Uppdaterad: 19 Februari 2016, 09:37

Ämnen i artikeln:

C MoreKanal 5

C More fortsätter satsa på svenskt innehåll, nu närmast genom dramathrillerserien "Gåsmamman” med Alexandra Rapaport som får urpremiär på C More i november, liksom säsong tre av komediserien ”Halvvägs till himlen” med Johan Glans.

– Vi har som ambition att vara starka på lokalt innehåll, eftersom vi märker att det är väldigt populärt hos en bred publik. Dessutom är det ett sätt att sticka ut mot konkurrenter och inta en egen position, säger Bo Thörnwall, Programchef för film och serier på C More, till Dagens Media.

Att jobba ur ett svenskt perspektiv menar Bo Thörnwall är logiskt i och med kopplingen till TV4. Han säger samtidigt att allt svenskproducerat hos C More inte är TV4-relaterat.

– Svenskt är framför allt en genre där det finns en betalningsvilja hos våra abonnenter. Det är visserligen dyrt att investera i drama och komedi, samtidigt är det ett sätt att hålla koll på kostnader som man inte kan göra på samma sätt när det gäller stora Hollywood-avtal. Det finns något lite mer hanterbart över det som jag tror är en strategiskt viktig utgångspunkt, säger Bo Thörnwall.

Först ut av C Mores svenska seriepremiärer är dramathrillern ”Gåsmamman”, en serie om knarkhandel, brutala avrättningar och att få ungarna till skolan. Alexandra Rappaport som spelar huvudrollen är även samproducent för serien.

– ”Gåsmamman” är ett högkvalitativt prestigedrama som vi tror kommer gå hem brett. Det är dessutom en potentiellt långsiktig satsning, då fler säsonger kan bli aktuella.

”Gåsmamman” kommer även till Kanal 5 under våren nästa år och Bo Thörnwall berättar att man har gått ihop om finansieringen med kanalen.  

– Det är en helt naturlig fönsterstruktur som man ser när det gäller långfilm, men även i olika grad vad gäller serier, att en betaltjänst har premiären och att serien senare även sänds av en playtjänst. Vi kommer se olika exempel på samarbeten framöver där C More både är först ut men även köper reprisvisningar.

Han forstätter:

–  Jag tror att det är något som kommer förekomma generellt vad gäller nordiska och svenska tv-serier, just att det kommer finnas fler fönster som behövs för finansieringen, även om den som har premären kommer betala störst del av produktionen.

LÄS ÄVEN:

C Mores förlust: En halv miljard kronor

 

Ämnen i artikeln:

C MoreKanal 5

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.