Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Budgivning drar igång för Premier League – Discovery och Amazon pekas ut som möjliga köpare

Publicerad: 16 Januari 2020, 09:29

Arsenals Nicolas Pepe i en match mot Aston Villa.

Foto: Premier League

För bara en månad sedan drog budgivningen om Champions League igång. Nu ligger även rättigheterna till populära Premier League på förhandlingsbordet.


Ämnen i artikeln:

AmazonDiscovery NetworksChampions LeagueNENT GroupPremier League

Brittiska Premier League anses vara världens mest populära fotbollsliga. Nent Group har haft rättigheterna till Premier League sedan 2010 i Danmark och Sverige, och sedan 2016 i Finland. Matcherna sänds huvudsakligen i Viasat och streamas på Viaplay. 

I Norge har TV2 just nu rättigheterna.

Men nu är det alltså dags för ett nytt avtal som ska gälla från och med säsongen 2022/2023. 

Premier League har de senaste åren tjänat allt mer på rättigheterna. Enligt Mediavision ökade intäkterna med 35 procent för de globala avtalen under 2019-2022 – och landade på närmare 52 miljarder kronor.

Mediavision pekar nu ut Discovery Networks som en möjlig köpare av Premier League. Tv-huset har de senaste åren investerat tungt i lokala sporträttigheter, bland annat Allsvenskan och Superettan. Discovery har även rättigheterna till OS.

Men samtidigt kan även Amazon vara en möjlig köpare, enligt Mediavision. Amazon äger redan rättigheterna till några Premier League-matcher på den brittiska marknaden.

I december drog budgivning igång för UEFA:s Champions League för säsongerna 2021-2024. På den brittiska marknaden står det klar att nuvarande rättighetsinnehavaren BT vunnit budgivningen även denna gång, till en kostnad av närmare 15 miljarder kronor, enligt Mediavision.

På den svenska marknaden har Nent Group idag rättigheten till Champions League.

LÄS ÄVEN:
”Sport låser upp kunden”
Därför köper Nent skidrättigheterna 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.