Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Bröt negativa Mellotrenden

Årets tittarröstning i Melodifestivalen gav dubbelt så stora intäkter för hjälporganisationen som i fjol.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Publicerad: 13 Mars 2019, 08:07

Ämnen i artikeln:

SVT

Intäkterna till Radiohjälpen ökade i år för första gången sedan Mello-appen infördes.

Foto: Radiohjälpen

När Mello-appen lanserades 2015 sjönk intäkterna till Radiohjälpen. Nu meddelar organisationen att intäkterna har stigit igen

Efter årets Melodifestival är Radiohjälpen tillbaka på samma nivåer som innan hjärtröstningen infördes.  

– Det är glädjande att vi vänt en nedåtgående trend. De 7,8 miljoner kronorna kommer att göra stor nytta, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen.

Finalen drog in mer än hälften av pengarna – 4,2 miljoner kronor. 

– Under ganska många år så har vi sett att pengarna har minskat till Radiohjälpen därför att sättet att skänka pengar, att ringa via ett betalnummer, är på väg att försvinna, säger SVT:s röstningsansvarige för Melodifestivalen. 

– Det har dels med digitaltelefonin att göra, många har heller inte hemtelefoner längre, fler har jobbtelefoner där betalnumret är spärrat. Sättat att skänka pengar självdör alltså när tekniken förändras. Det är en naturlig förändring. 

När Mello-appen infördes 2015 gick det plötsligt att ta betalt för alla samtal – och samtidigt gick det att rösta gratis via mello-appen. 

– Det hjälpte inte till, och var inte positivt ur ett Radiohjälps-prespektiv. Men sedan gick intäkterna upp ordentliget i år vilket vi är väldigt glada för. Det finns olika anledningar till att siffrorna gick upp. Vi märker att när det är tydligt, när vi har appeller i programmet om vad tittarna skänker pengarna till, ett konkret syfte, då är det lättare att skänka pengar. 

Något samband med att appen delvis gjorde om till i år finns inte menar SVT. Något som Dagens Media har skrivit i en tidigare version av texten. 

 

Årets insamling till Radiohjälpen via Melodifestivalen
Delfinal 1: 573 040.
Delfinal 2: 522 183.
Delfinal 3: 662 869.
Delfinal 4: 905 041.
Andra chansen: 949 235.
Finalen: 4,2 miljoner kronor.
Totalt: 7,8 miljoner kronor. 

 

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.