Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Brand New Content växer – och delar ut miljoner

Publicerad: 21 April 2015, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

Anders Sundbergs Brand New Content ökar både resultat och omsättning.


Produktionsbolaget Brand New Content startades 2012 av OTW:s tidigare vd Anders Sundberg och hans bror Pär Sundberg, tidigare chef på Metronome.

Bland annat gör bolaget ”Brottscentralen” för Aftonbladet TV – som i höst även ska debutera i linjär-tv på SBS Discoverys kanal Investigation Discovery. Brand New Content gör också programmet ”Vardagspuls”, som TV4 tagit fram i samarbete med storannonsören Arla.

Brand New Contents färska bokslut, som nyligen lämnades till Bolagsverket, visar att bolaget växer.

2013 omsatte Brand New Content 20,5 miljoner kronor. Motsvarande siffra 2014 var 26,6 miljoner kronor. Även rörelseresultatet ökade, från 3,5 miljoner kronor 2013 till 4,7 miljoner kronor 2014. Samtidigt ökade antalet anställda från fem till 13 personer.

Prognosen framåt är optimistisk.

”En rejäl satsning på utveckling och nykundsbearbetning resulterade i fortsatt tillväxt under verksamhetsåret. Eftersom försäljningscyklerna är relativt långa förväntas 2014 års satsning leda till betydande tillväxt även kommande verksamhetsår”, står det i förvaltningsberättelsen.

Styrelsen för Brand New Content fattade i mars beslut om att dela ut 2,8 miljoner kronor till aktieägarna.

Under förra året startades även det nya dotterbolaget Brand New Television vars verksamhet ska vara att ”bedriva medieproduktion”. Det bolaget har ännu inte lämnat sitt första bokslut.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.