Rörligt
Boxers attack – mobila användningen är ”dopad”
Publicerad: 25 november 2013, 08:56
Lobbyfajten om det digitala marknätet pågår just nu för fullt.
Dagens Media har i flera artiklar berättat om dragkampen mellan telekomindustrin och tv-bolagen om det så kallade 700-frekvensbandet i det digitala marknätet.
700-bandet har länge varit en helig ko för den svenska tv-industrin, eftersom det är det enda frekvensområdet i Teracoms marknät som fortfarande är helt vigt åt distribution åt digital-tv.
Telekombolagen – med Telia och Tre i spetsen – försöker övertala regeringen att så snart som möjligt öppna upp för mobilt bredband. Deras främsta argument är att 700-bandet når över stora avstånd, vilket skulle bana väg för en snabbare utbyggnad av mobilt bredband i glesbygden. Därmed skulle regeringen snabbare kunna nå målet i sin bredbandsstrategi om 100 Mbit till 90 procent av befolkningen.
Tv-bolagen är rejält oroliga att regeringen ska gå på telekombolagens linje, och har nyligen skrivit ett brev till Kulturdepartementet där de argumenterar för att 700-bandet ska fortsätta användas för distribution av digital-tv fram till den 31 mars 2020.
Tv-bolagen skriver bland annat att det är det mest fördelaktiga för konsumenterna, som får tid på sig att byta utrustning.
Men det finns även andra argument som lyfts fram i diskussionerna.
Tv-distributören Boxer anklagar i en skrivelse till Myndigheten för radio och tv hela den svenska telekomindustrin för att vara ”dopad”.
”Det som heller inte framgår är det som telebolagen själva säger offentligt, nämligen att den fasta prissättningen av mobilt bredband hittills har drivit på ett tämligen ohejdat användande utan att konsumenterna egentligen betalar vad det kostar”, skriver Boxer, och fortsätter:
”Om det är så att den mobila bredbandsanvändningen är ’dopad’, så är utbyggnaden av mobil användning inte företagsekonomiskt hållbar, något mer frekvensutrymme inte kan råda bot på.”
– Det där får stå för dem, säger Björn Berg, informationsansvarig på Telia, när Dagens Media berättar om innehållet i Boxers skrivelse.
Björn Berg konstaterar att hela telekombranschen just nu arbetar med sina affärsmodeller och med sin prissättning.
– Tidigare har konsumenterna fått betala för telefoniminuter, och sedan har man kunnat tanka hur mycket data som helst. Nu står vi inför en förändring som vi tror är nödvändig för att kunna bygga ut och satsa för framtiden.
Så priserna för att surfa i mobilen kommer att gå upp?
– Det beror på hur man kombinerar prisavtalen, kunderna har olika behov.
– Men det är en stor skillnad på en vanlig konsument som beter sig på ett visst sätt, och på de som toksurfar och konsumerar mycket data. Om du använder mycket data ska du också få betala för det, det är en naturlig förändring.
LÄS ÄVEN:
De två vägvalen för marknätet
Myndigheten för radio och tv har presenterat två vägval angående framtiden för frekvensutrymmet inom 700-bandet:
1. Hela utrymmet används för marksänd tv fram till 2020.
2. Att efter världsradiokonferensen 2015 omfördela 700- bandet till andra användningsområden, som mobila tjänster.