Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

"Botten är inte nådd"

Publicerad: 14 maj 2009, 06:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

I mars avmattades den dalande konjunkturen för reklamköpen, enligt Mediebyråbarometern. I april har utvecklingen vänt till det sämre igen. "Vi kan nu konstatera att den här konjunkturen inte har nått botten för mediebranschen ännu", säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.


April betyder traditionellt högsäsong för den svenska mediebranschen. Men efter att reklamköpen visat en något positivare trend i mars, då köpen minskade med 16 procent jämfört med 24 procent i januari, eskalerar den negativa utvecklingen i april. Totalt backar nettoinvesteringarna förmedlade via mediebyråer med 24 procent jämfört med april 2008. Under årets första fyra månader har var femte reklamkrona försvunnit.

Bio har ökat sina investeringar med 9 procent i april. Alla andra medieslag backar. Sämst går det för tryckta medier, då populärpress backar 38 procent, fackpress 32 procent, kvällspress 29 procent och dagspress storstad -23 procent.

- Med så betydande nedgångar för dagspress är det troligt att vi under året kommer att fortsätta se olika besparingsåtgärder såsom mindre upplagor, färre utgivningar samt merförsäljning i form av DVD, reseguider, kokböcker och liknande säger Per Rosvall i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.

Investeringarna i tv har gått ned med 28 procent i april 2009 jämfört med 2008. Internets siffra är - 18 procent.

Mediekategorier som ökar i april :Bio 9 procent

Mediekategorier som minskar i april:Populärpress -38 procentFackpress -32 procentKvällspress -29 procentTv -28 procent DR/Annonsblad -24 procentDagspress storstad -23 procentRadio -22 procentDagspress landsort -19 procentInternet -18 procentUtomhusreklam -9 procent

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.