Bonniers streamingtjänst skrotas – prestigeprojektet går i graven

2016-04-18 10:05  
TV4 ska kapa ett 40-tal säljtjänster. Foto: Janne Næss. Foto: Janne Næss.

Bonnier har lagt flera år – och mångmiljonbelopp – på koncernens ”Viaplaydödare”. Nu skrotas prestigeprojektet innan lansering, kan Dagens Media avslöja.

Bonniers då relativt nytillträdda koncernchef Tomas Franzén avslöjade planerna i en intervju med Dagens Media. Koncernens alla rättigheter inom rörlig bild skulle samlas under en gemensam streamingplattform som skulle byggas från grunden. Det var en plan för att möta konkurrensen från lokala aktörer som Viaplay och globala konkurrenter som Netflix och HBO.

Bonniers vd, Tomas Franzén. Foto: Bonnier AB/Lindsten & Nilsson

– Man kan säga att det är ett Viaplay i Bonnier-tappning. Vi jobbar med det nu och får återkomma senare med exakta detaljer, sade Tomas Franzén till Dagens Media hösten 2014.

Projektet har sedan gång på gång försenats.

Nu skrotas prestigeprojektet, kan Dagens Media avslöja. Beskedet nådde medarbetarna i slutet av förra veckan. Det uppger flera av varandra oberoende källor för Dagens Media.

LÄS ÄVEN:

Läs mer: Efter skrotningsbeskedet: 40-konsulter kapas på TV4

Har kostat mångmiljonbelopp

Projektet leddes initialt av TV4:s vice vd Cecilia Beck-Friis, som har lämnat Bonnier. Enligt Dagens Medias källor har projektet, som internt gått under namnet BOTT (Bonnier over the top), kostat stora summor – uppemot 100 miljoner kronor.

– Uppskattningsvis är det ett 100-tal miljoner under ett och ett halvt år med ett 50-tal konsulter som investerats i det här projektet och kanske så mycket som ett tappat kalenderår på marknaden för TV4 och C More, säger en av Dagens Medias källor.

Siffran 100 miljoner kronor stöds även av uppgifter som tidningen Resumé har publicerat.

Istället för att sjösätta en gemensam streamingplattform ska Bonniers bolag inom rörlig bild satsa på att utveckla sina befintliga plattformar. Henri Caddeo, nytillträdd CTO på TV4, står enligt samstämmiga uppgifter bakom beslutet att skota prestigeprojektet.

"Vi är på väg mot en starkare lönsamhet på sikt", säger Casten Almqvist, vd för TV4-gruppen. Foto: Janne Næss. Foto: Janne Næss.

Redan i februari hintade Casten Almqvist, vd för TV4-gruppen, om att det stora projektet höll på att ändra skepnad.

– Istället för att släppa detta som en ”big bang” kommer vi att släppa den nya tjänsten bit för bit, sade Casten Almqvist till Dagens Media i samband med att TV4 presenterade sitt resultat för 2015.

Stora förseningar

Initialt var tanken att tjänsten skulle lanseras under första halvan av 2015. I början av 2015 gick Bonnier ut med information om att tjänsten skulle få namnet "C More", efter koncernens blödande betal-tv-bolag.

C Mores vd Manfred Aronssion berättade hösten 2015 att projektet försenats – och att en lansering skulle ske först i början av 2016.

– I dagsläget pågår fortfarande utveckling och vi har gott hopp om att vår uppgraderade tjänst kan lanseras någon gång efter årsskiftet, sade Manfred Aronsson då till Dagens Media.

I slutet av förra året avslöjade Dagens Industri att lanseringen försenats igen.

– Vi var för optimistiska och trodde det skulle gå snabbare och vara enklare att utveckla tjänsten, sade TV4:s vd Casten Almqvist till Dagens Industri och uppgav att tjänsten skulle lanseras "tidigast sommaren 2016".

Dagens Media söker ansvariga på TV4 för en kommentar till skrotningsbeskedet.

– Att vi skulle skrota tjänsten är en bild som vi inte delar, säger Magnus Törnblom, chef för företagskommunikation på TV4, till Dagens Media.

Han hänvisar överiga frågor till Henri Caddeo, som menar att det hela är en "kurskorrigering". Henri Caddeo bekräftar dock att inga helt nya tjänster kommer ut av jätteprojektet.

– Nej, våra tjänster kommer att bli kontinuerligt förbättrade. De tjänster som finns om sex månader kommer att upplevas som nya tjänster, men lanseringen kommer att ske i etapper istället för i en "big bang", säger Henri Caddeo till Dagens Media.

Läs en längre intervju med Henri Caddeo här.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt