Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Bonnier överger sina publicistiska ambitioner"

Publicerad: 2 September 2013, 07:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Att TV4 News skrotas är tecken på att Bonnier drivs av en kortsiktig vinstmaximering som i slutändan är skadlig. Det hävdar kanalens två "pappor" Jan Scherman och Göran Ellung.


Efter en tyst minut – och 19 förlusttyngda månader – släcktes så Bonniers prestigeprojekt TV4 News i lördags.

Satsningen var ambitiös men har präglats av hård intern kritik. Särskilt mot TV4 News två "pappor" Jan Scherman och Göran Ellung.

– Jag har en stor önskan att smälla något hårt i huvudet på dem. Det är bottenlöst illa skött, har TV4-reportern Jens B Nordström tidigare sagt till Dagens Media.

Nu slår duon tillbaka i en gemensam artikel på DN Debatt där misslyckandet med TV4 News skylls på Bonnier-ledningen.

" Nedläggningskuppen mot TV4 News är bara ett av många tecken på att Bonnierkoncernen gradvis överger sina publicistiska ambitioner. Principen snabba vinster till vilket pris som helst är en tragisk position för en koncern som ­hävdat att man haft andra ambitioner", skriver de.

Jan Scherman och Göran Ellung kallar beslutet att lägga ner TV4 News för "fundamentalt fel" och för ett "svek". De anklagar också Bonnier för trixa med siffrorna.

" I samband med nyhetssatsningen så genomfördes effektiviseringar så att TV4:s nyhetsservice blev billigare, kostnader flyttades från TV4 till det nystartade Nyhetsbolaget. Under 2012 minskade TV4:s kostnader för nyheter med 62 miljoner, vilket TV4-gruppen valt att ”glömma” i sin årsredovisning. I år minskar TV4:s kostnader ytterligare. Att enbart peka på Nyhetsbolagets förlust på 117 miljoner och inte dra ifrån TV4:s minskade kostnader är manipulation med siffror".

Vidare menar Jan Scherman och Göran Ellung att det inte är ovanligt att tittandet och annonsintäkterna utvecklas svagare än väntat. De poängterar också att TV4 News fick en bra start. Dessutom togs en ny plan för hur TV4 News skulle nå lönsamhet fram i februari.

" Men nedläggningskuppen mot News visar sig nu ha varit noggrant förberedd. I material som vi tagit del av så framgår det att man på TV4 sedan länge diskuterat nedläggning av News. I en hemlig utredning gjord redan i februari i år spekuleras det om att kidnappa News distributionsavtal".

Pådrivande i utvecklingen ska enligt Jan Scherman och Göran Ellung ha varit Boxer.

" Det framgår också att statliga Boxer, ägt av Teracom, drivit på och enligt interna mejl i förhandlingar krävt att sportprogram skulle flyttas över till News, som enligt Boxer också skulle byta namn till TV4 Sport senast i mars 2014".

Slutligen ger duon ytterligare en känga till Bonnierkoncernen.

" Det möjligt att utväxlingen på kort sikt kan bli ekonomiskt god. Men lika snabbt förlorar man sin trovärdighet när det gäller de omistliga publicistiska värden som finns i strävan efter mångfald och kvalitet".

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.