Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Bonnier News lanserar skippable ads

Publicerad: 2 Juli 2019, 14:03

Alexander Lydecker, chief commercial officer, Bonnier News.

Foto: Janne Næss

Bonnier News är på gång att släppa så kallade skippable ads, det vill säga videoannonser som användarna kan klicka bort.


Ämnen i artikeln:

Bonnier NewsCarl WåreusGoogleAlexander Lydecker

ALMEDALEN 2019. Youtube lanserade skippable ads, där användaren kan stänga ner annonsen efter 5 sekunder, redan 2010.

Nu är Bonnier News på väg att följa i samma fotspår.

– Vi håller på med A/B-tester just nu. Jag är för transparens, mätbarhet och effekt, vi vill hela tiden prata effekt och se till att kunderna kan maximera sin effekt. Då är det ett utmärkt alternativ att kunna hoppa över en annons om den inte är relevant för användaren, säger Alexander Lydecker, chief commercial officer på Bonnier News.

När får vi se skippable ads på sajterna?

– Vi har hållit på och testat i några veckor nu. Det är alltid lite tekniska hinder när man lanserar sånt här, men jag hoppas på att vi efter sommaren kan börja A/B-testa till en riktig publik.

Vad har ni fått för respons från annonsörerna?

– De är positiva. Det är egentligen samma sak som med viewability – ingen vill köpa en annons som inte syns. Så vi måste kunna ta på oss ansvaret att leverera annonser som syns och vi vill också ta på oss ansvaret att leverera relevanta annonser till rätt målgrupp eller person, som gör att man också tycker att annonsinnehållet fyller ett syfte. 

Alexander Lydecker deltog tidigare under tisdagen i ett panelsamtal i Almedalen, arrangerat av Dagens Media, som bland annat handlade om utmaningar för linjär-tv och onlinevideo. Tillsammans med Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4, Peter Nilsson, broadcast director på Vizeum och Carl Wåreus, head of agency på Google, diskuterade man frågor som tittarförflyttningen från linjär-tv till onlinevideo, transparens och Youtubes intåg i MMS.

– Hela den här diskussionen om mätbarhet och transparens visar att vi är mitt inne i pudelns kärna. Alla vet att PUT:en går ner och fortsätter sjunka, samtidigt som priserna går upp och målgrupperna blir äldre. Det överspenderas linjärt, det är dit annonskronorna går och då behöver vi bli duktigare att visa upp våra produktfördelar.

Youtube är på gång in i MMS, även om det kommer att dröja flera år, blir de än ännu större konkurrent till er då?

– Man kan se det på två sätt. Antingen utifrån räckvidd, där ja de blir en stor konkurrent och är det redan idag, eller utifrån innehåll. 

– Youtube bygger på användargenererat innehåll och vi ser många exempel på hur varumärken kommer till skada när de annonserar på Youtube, medan vi ser oss som premiumräckvidd eftersom vi har en ansvarig utgivare för allt vårt innehåll.

Hur märker ni av tittarförflyttningen från linjärt till online?

– Vi märker att vi har en växande trafik, på bara Expressen har vi cirka 40 miljoner strömstarter per vecka, vilket har vuxit ganska radikalt bara det senaste året.

Följer annonsintäkterna med?

– Det följer med i det vi säljer själva, men vi vill automatisera en stor del av medieköpen med hjälp av programmatic, och där är marknaden fortfarande ganska omogen. Vi är i stort sett den enda publicisten som köps på samma sätt som Youtube, och den delen växer, men inte i linje med vår förväntan. Första kvartalet var under förväntan och vi hade högre ambitioner. 

Nyligen började reklamen inom Bonnier News att mätas av MMS. Snart är det även dags för själva innehållet att mätas – kan det spä på intresset från annonsörerna?

– Jag tror att det kommer göra det enklare för annonsörerna att differentiera produkterna eftersom vi till mångt och mycket jämförs med linjär-tv när vi är nyhets-onlinevideo. Det är en annan typ av konsumtionsbeteende, vi har korta klipp, så tittartiden är kortare medan exempelvis TV4 säljer på time spent. 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.