Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Bonnier lanserar jättetjänst – ska samla alla tv-rättigheter

För Dagens Media berättar Bonniers vd Tomas Franzén om koncernens kommande supertjänst för rörlig bild.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 25 September 2014, 07:35
Uppdaterad: 18 April 2016, 09:02

Ämnen i artikeln:

BonnierC MoreBonnier ABTomas FranzénTV4

Den som väntat på en större programförklaring från nye Bonnier-vd:n Tomas Franzén har hittills väntat förgäves. Men kontrasten mot företrädaren Jonas Bonnier kunde inte vara mer tydlig.

Där Jonas Bonnier gång på gång framhållit styrkan i Bonniers decentraliserade organisation – med starka chefer för respektive varumärke – återkommer Tomas Franzén istället till ordet samordning.

Draget att låta dagspressdrottningen Gunilla Herlitz vara vd för Dagens Nyheter, Dagens Industri och Expressen är ett manifest uttryck för strategin.

Näst på tur står broadcast och filmaffären, kan Dagens Media berätta.

I dagsläget har reklamkanalen TV4, betal-tv-verksamheten C More och filmverksamheten i SF egna streaming eller VOD-tjänster. På branschspråk går denna typ av tjänster, som når konsumenten utan en operatör som mellanhand, under benämningen ”OTT” (Over-the-top content).

Tomas Franzén avslöjar nu att Bonnier ska samla koncernens rättigheter inom film och tv i en enda jättetjänst.

– Vi behöver skapa nya digitala intäkter, och där är OTT-affären spännande, säger han till Dagens Media.

I dagsläget finns inga detaljer om när tjänsten ska lanseras.

– Man kan säga att det är ett Viaplay i Bonnier-tappning. Vi jobbar med det nu och får återkomma senare med exakta detaljer.

I dagsläget finns betaltjänster som TV4 Play Premium, C More Play samt C Sports, Filmnet och SF Anytime. Att Bonnier valt att låta de olika bolagen bygga sina egna streaming- och VOD-tjänster ser Tomas Franzén som ett resultat av den decentraliserade struktur som koncernen historiskt sett jobbat utifrån.

– Att vi har så många olika OTT-tjänster är delvis en konsekvens av dessa strukturer. Vi tror att det finns mycket att tjäna på att samverka och dra nytta av den fulla potentialen i våra rättigheter.

Cecilia Beck-Friis, vice vd för TV4-gruppen med ansvar för affärsutveckling, förvärv samt teknikutveckling, är i dag ansvarig för projektet. Det ligger nära till hands att tro att även Manfred Aronsson, nytillträdd vd för förlusttyngda C More, har haft ett finger med i spelet.

– Cecilia Beck-Friis har lead på den frågan. Men det är ett antal personer som jobbar med detta, säger Tomas Franzén.

I syfte att utveckla samverkan inom och mellan Bonniers affärsområden, samt för att ”tydliggöra och stärka koncernfunktionen”, har tre nyckelrekryteringar presenterats.

• Jan Lund, tidigare strategichef för MTG:s nordiska betal-tv, blir ny affärsutvecklings- och strategichef.

• Niklas Hydén, tidigare Norden-ansvarig för Accentures affärskonsultverksamhet inom media, tillträder som inköpschef.

• Som tidigare meddelats kommer Anki Ahrnell, tidigare digital utvecklingschef på Swedbank, att bli ny Chief Digital Officer.

Bonniers samordning, eller centralisering, ska ske i två steg.

Först ska samordningen ske inom respektive affärsområde, på liknande sätt som skett inom koncernens dagspressverksamhet.

– På broadcastområdet har vi till exempel TV4 i Sverige och MTV i Finland. Där ser vi möjligheter att jobba tightare ihop, samt även inom förlagen.

I ett andra steg ska Bonnier börja titta på samordning mellan affärsområden.

– På sikt kan vi börja titta på det. Men i första hand är det samarbeten inom respektive affärsområde som vi måste få till.

Bonnier har, liksom många andra print-tunga mediehus, tappat i omsättning. 2013 minskade intäkterna med 8,5 procent till 26,7 miljarder kronor. Samtidigt ökade lönsamheten främst på grund av bättre resultat från tidningsverksamheterna och TV4.

C More dras fortfarande med stora problem, framför allt på marknaderna utanför Sverige.

Tomas Franzén har nu sjösatt ett förändringsarbete, som under de kommande tre åren ”kraftigt ska öka” de digitala intäkterna för att kompensera tappet i traditionella medieslag.

– Det handlar framför allt om att öka de digitala annonsintäkterna, men även prenumerationsintäkter. Vi behöver dessutom skapa helt nya digitala intäkter, och där är OTT-affären intressant, säger Tomas Franzén.

Han ser även B2B-tjänster, framför allt riktade informationstjänster med som kan fungera som beslutsstöd för olika yrkesgrupper, som ett möjligt tillväxtområde.

– Det finns mycket att göra på det området. Det lilla förvärv vi gjorde i Miljörapporten är ett exempel.

Redan i augusti kunde Dagens Media berätta om förestående planer på ett utökat tv-samarbete inom Bonnier.

LÄS ÄVEN:

 

Bonniers intäkter 2013

Alla siffror är i miljontals kronor. (2012 inom parentes)

Books Nordic: 4 132 (4 096)

Books International: 2 123 (2 204)

Broadcasting: 7 990 (8 165)

Business to Business: 1 120 (1 040)

Growth Media: 3 251 (4 216)

Magazines: 4 343 (4 910)

News: 4 572 (4 735)

Other: -843 (-190)

Total: 26 688 (29 176)

Resultat före skatt: 1 730 (-217)

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.