Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Bolibompa vill nå pekskärmsgenerationen

Publicerad: 13 Januari 2015, 14:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Digitalt fokus och förändrad målgrupp för det klassiska barnprogrammet "Bolibompa".


Ämnen i artikeln:

SVT

Under gårdagskvällen hade den nya versionen av "Bolibompa" premiär. Programmet sänds numera över en hel timme och har förändrat målgruppen till barn mellan 2-5 år. För första gången får man även full tillgång till Drakens värld och denne blir också en riktig karaktär i programmet.

– Det handlar om pekboks-tv kan man säga. Det är en ny studio, en ny vinjett och helt ny scenografi som är anpassat för förskolebarnen. Draken är en omtyckt figur och det kändes naturligt att låta den få liv på riktigt. Hela paketet tydliggör att det här är deras värld, säger Johanna Gårdare programchef på SVT Barn i Stockholm till Dagens Media.

Förändringarna grundar sig i det paradigmskiftet som SVT märkte av redan för tre-fyra år sedan då barn i allt större utsträckning började titta på plattor och i mobiler. "Bolibompas" omgörning är därför också till stor del digitalt anpassad, till detta till exempel genom "Bolibompa-play" som lanserades i december, och en ny app som kommer inom kort.

– När plattorna kom blev det snabbt småbarnens teknik och det påverkade deras tittarvanor stort. Det är en ny generation som är helt integrerade med den nya tekniken och som vi nu anpassar oss efter, säger Johanna Gårdare.

Är vikande tittarsiffror en orsak till omgörningen?

– Ja, det var ett tapp för några år sedan. Men den trenden har brutits framförallt de senaste året. Barnkanalen går bättre nu. Men vi har ju gjort mindre justeringar redan innan den här stora förändringen.

I sann SVT-anda är backas "Bolibompas" ansiktslyft även upp av forskningen.

– Vi har genomfört många kvantitativa och kvalitativa undersökninga. Det är inga gissningar, allt är väl grundat, säger Johanna Gårdare.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.