Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

BMW gasar på i lokal-tv

Publicerad: 13 Mars 2012, 08:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

BMW har skrotat print lokalt och flyttat hälften av mediebudgeten till tv.


Ämnen i artikeln:

BMW

Kanalernas kamp om de lokala annonspengarna står främst mot de lokala morgontidningarna. Åtminstone i Helsingborg ser det ut som att tv-kanalerna vinner den kampen.

– Vi la, som så många andra bilannonsörer, en stor del av vår mediebudget i print. Men vi såg egentligen ingen större effekt av det, säger Ola Olsson, marknadschef på Paulsson Bil, auktoriserad BMW-återförsäljare.

Istället växlade företaget för tre år sedan över till tv, med lokalt producerade filmer.

– Det är vår egen personal som spelar i filmerna, tittarna känner igen gatumiljöerna vilket ger en stark lokal förankring. TV har blivit en stor framgång för oss.

Företaget använder tv för att bygga varumärke medan event och andra aktiviteter driver försäljning. Därför är det svårt att säga hur mycket tv-reklamen har påverkat försäljningen.

– Det står i alla fall helt klart att vi blivit mer igenkända och att vårt varumärke har stärkts.

Paulssons bil lägger i dag 50 procent av sin mediebudget på tv och företaget har inga planer på att trappa ner.

– Nej, vi har redan spelat in tre nya filmer och en snurrar redan på TV4.

Paulsson Bils reklambyrå är Animero.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/uDxlnrHLUT4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

BMW

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.