Blockbuster vill utmana Netflix och HBO i Norden

Blockbusters vd Casper Hald.

Streamingstjänsten Blockbuster lanseras i Sverige – med ambitionen att utmana jättar som Netflix och HBO.

Blockbuster var tidigare USA:s största hyrvideokedja, med 9 000 videobutiker runtom i världen.

Med streamingtjänsternas intåg på marknaden lade bolaget ned sina butiker och sålde varumärket till danska TDC-koncernen. Sedan 2014 har Blockbuster varit en av Danmarks största abonnemangsfira streamingtjänster.

Nu lanseras Blockbuster även i Sverige, Norge och Finland – med ambitionen att utmana jättar som Netflix och HBO.

– Vi startar i mindre skala och utvecklar löpande streamingtjänsten med fler filmtitlar. Vi kommer under hösten att lägga till de mest populära tv-serierna samt finnas tillgängliga på många fler plattformar, säger Blockbusters vd Casper Hald i ett pressmeddelande.

Målet är att var fjärde film som hyrs i Norden ska hyras hos Blockbuster inom två till tre år.

– Ett mål som förpliktigar, men vi vet att vi både fyller ett behov och kan göra succé om vi tillgängliggör det nyaste, bästa och bredaste innehållet på alla populära plattformar, fortsätter Casper Hald.

Till Breakit säger vd:n att han inte är speciellt orolig över konkurrensen, och att Blockbuster kommer att vinna på sin snabbhet.

– Filmerna vi har kommer direkt från bion. Efter kanske ett år på Blockbuster är de tillgängliga på Netflix och HBO. Vi ser dem inte nödvändigtvis som konkurrenter, det vi konkurerar om är användarnas tid.

Från och med i går onsdag finns Blockbuster tillgänglig på webben och på Sony Playstation 4. Inom kort kommer tjänsten även att bli tillgänglig på resterande plattformar, däribland iOS, Android, Apple TV och Samsung Smart TV.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-06-29 06.54Uppdaterad 2017-06-29 07.29

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: