Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Björn Rosengren kraftsamlar med ny medieorganisation

Publicerad: 10 juni 2009, 12:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

De tre branschorganisationerna Sveriges Filmproducenter, Sveriges TV-producenter och Sveriges Reklamfilmsproducenter går samman i Film & TV Producenterna. Björn Rosengren blir ordförande för den nya organisationen. "Vi kan nu tala med en starkare röst", säger han till Dagensmedia.se.


Den nya organisationen, som invigs med en fest på restaurang Kungsholmen på onsdagskvällen, har 105 medlemsföretag.

- Vi blir oerhört mycket starkare i våra förhandlingar mot andra företag eller politiker, säger Björn Rosengren.

En annan anledning till samgåendet är att branschen inte är lika uppdelad i dag som den var tidigare, menar han.

- I dag är gör en filmproducent ena dagen en reklamfilm, andra dagen en tv-film och tredje dagen en långfilm. Det finns de som bara gör det ena eller det andra, men det går åt det hållet, att det blir en konvergens.

Organisationen kommer dock att ha olika sektioner, för reklamfilm, för tv-produktion och långfilm.

En av förbundets viktigaste frågor blir nu filmavtalet, som SR-chefen Mats Svegfors just nu utreder. Filmproducenterna anser att avtalet har spelat ut sin roll, då det endast är biofilmproduktion som tvingas betala avgifter som ska gå till nyproduktioner av svensk film.

Andra aktörer, som dvd-distributörer, video on demand, on line-film och bredbandsleverantörer, står utanför avtalet. Filmproducenterna har istället föreslagit att ett nytt avtal ska tvinga alla att vara med.

- Vi har alldeles för lite pengar jämfört med andra länder. 97 procent av all filmkonsumtion sker utanför biograferna, men hela avtalet handlar om bio. Vi vill ha ett teknikneutralt avtal där man kan få stöd för att visa film på nätet också, säger Björn Rosengren.

Han vill också bidra till att stärka produktionsbolagen, och säger att han "håller med fullständigt" det utspel som Robert Aschberg nyligen gjorde, då han anklagade SVT för att stjäla programidéer och göra uppföljningar på format framtagna av produktionsbolag.

- Vi vill förvalta och förnya den stolta svenska traditionen. Utan produktionsbolagen hade vi inte haft någon "Patrik 1,5", "Män som hatar kvinnor," eller någon "Så ska det låta".

Hur ser du på debatten om filmpolitik i Sverige? Finns den?

- Nej. Och det är mycket på grund av filmavtalet. Man har bara förhandlat om lite kommatecken. Man har aldrig haft en gedigen och grundläggande diskussion om att möta den tid som råder. Avtalet har gjort att vi aldrig haft en filmpolitisk diskussion.

Du har varit ordförande för Filmproducenterna sedan hösten 2007. Vad anser du själv att du åstadkommit?

- Vi har genomfört en egen utredning tillsammans med Londonbaserade konsultbyrån Olsberg/SPI, vi har vi har varit avgörande i att få en statlig utredning och vi har skapat den här nya organisationen. Dessutom har vi fått till en allians med Teaterförbundet och Dramatikerförbundet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.