Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Bizkit: Maxa tittarlagren, TV4!

Publicerad: 13 September 2010, 11:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

Bizkits tv-chef Johnnie Åkerström kräver att TV4 maxar sina tittarlager. ”Man sitter ju till exempel på sex avsnitt av Fångarna på fortet”, säger han.


Ämnen i artikeln:

Johnnie ÅkerströmJerker BluhmeJoachim NordlindMichael GrimborgBizkitKanal 5TV3TV4

Johnnie Åkerström säger att han är hyfsat nöjd med TV4:s förslag på hur man ska lösa överbokningen i oktober.

– Det gör förhoppningsvis att alla får plats, men kanske inte så mycket plats som vi hade hoppats på, säger han.

I normala fall lottar TV4 vilka mediebyråer som ska få köpa plats i kanalen först. Då efterfrågan vida överstiger utrymmet skulle det i oktober kunna resultera i att några byråer – och deras kunder - helt blev utan reklamtid i TV4 under månaden.

Men istället samsades man om att alla byråer ska skära ned lite grand.

– De avslöjar ju aldrig turordningen i förväg. Det är bättre att alla får hjälpligt bra kampanjer istället för att riskera att någon blir helt utan ratings i oktober, säger Johnnie Åkerström.

Vad säger att detta inte händer i november igen?

– Den risken finns alltid.

Hur ska TV4 agera för att undvika den här situationen?

– Först och främst vill man att de ska kräma ut så mycket som möjligt. Man har en lördag som fungerar dåligt med ”Dansfeber”, en måndag som fungerar halvbra. Samtidigt sitter kanalen på sex nyinspelade avsnitt av ”Fångarna på fortet”, som ändå hade 1,7 miljoner tittare.

En annan lösning, säger Johnnie Åkerström, är att införa ett stopp för ad hoc-kunder resten av året.

– De borde se till att leverera till de med årsavtal. De annonsörerna kanske inte har lust att hjälpa de som kommer nu och knackar på dörren.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.