Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Bizkit: ”Förlustaffär för Kanal 5”

Publicerad: 30 September 2009, 08:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:12

Att visa matchen blir en förlustaffär för Kanal 5, i alla fall på kort sikt. Det säger Johan Eidmann, vd på Bizkit. ”Men på längre sikt kan de nog räkna hem den”, säger han.


Kanal 5 fick enligt branschbedömare betala 10 miljoner kronor för att kunna sända den livsviktiga VM-kvalmatchen mellan Sverige och Danmark.

De pengarna kan kanalen inte räkna hem i reklam- och sponsorintäkter, säger Johan Eidmann, även om nettovinsten blir betydligt högre för Kanal 5 än vad den skulle ha blivit för till exempel TV3.

– Femman rejtar 200.000 en vanlig lördag i snitt under tre timmar. Nu kanske de snittrejtar en miljon. Vinsten blir mycket större för Femman än för TV3, som rejtar betydligt mer en vanligt helg, säger han.

Enligt Johan Eidmanns beräkningar kan Kanal 5 sälja reklam för mellan 5 och 6 miljoner kronor i anslutning till matchen. De fyra sponsorplatserna som finns kan ge ytterligare 1-2 miljoner. Och sedan tillkommer produktionen.

– När man räknat bort de intäkter som kanalen ändå skulle få en lördagskväll blir det en minusaffär på minus 3-4 miljoner, säger Johan Eidmann.

Men samtidigt är affären viktig för Kanal 5.

– De kan traila ordentligt och visa upp sitt övriga utbud till en publik de annars inte skulle nått en lördagskväll, säger han.

Att en ny spelare kommer in och slåss om tunga sporträttigheter gynnar dessutom både annonsörer och tittare.

– Förutsatt att de gör ett bra jobb med sändningen är detta bra för dynamiken på marknaden. Det var länge sedan Kanal 5 satte ned foten en lördag och det är varumärkesbyggande för Kanal 5 att ligga ihop med en sån här stor match. Kanske kan de räkna hem affären på lång sikt, säger Johan Eidmann.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.